[Berikut adalah petikan yang disunting dan diringkaskan daripada
bahagian “Prakata” buku Putaria: Kumpulan Fiksyen Bahasa Malaysia.]
Walaupun saya bermula dengan menulis di majalah-majalah
terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta akhbar Mingguan Malaysia, cerpen-cerpen saya turut mendapat tempat di
pelbagai media penyiaran lain yang dianggap bukan arus perdana, bersifat
alternatif, tabloid, malah picisan (murahan).
Perkembangan politik tanah air kekal menjadi sumber idea bagi
saya dalam penulisan cerpen sejak tahun 1990-an. Politik di sini tidak semestinya terhad kepada parti politik dan politikus
semata-mata. Cerpen “Legasi” perlu
dibaca pada pelbagai lapis makna. Jika tidak, ia akan menjadi sehambar
perkembangan politik tanah air pasca Pilihan Raya Umum
Ke-14.
Cerpen “Sumanti”
adalah usaha kecil mendokumentasi kemungkinan pengalaman segelintir buruh asing
di Malaysia. Tentu sahaja kisah cuba disampaikan dengan memanfaatkan gaya
penulisan thriller, saspens, red herring, dan unsur luar dugaan.
Aspek-aspek serupa cuba diterapkan dalam cerpen “Hadiah” yang relatif lebih pendek. Saya
membimbing peserta Antologi Karya Penulis
Malaysia menulis cerpen dan esei sekitar 500 patah
perkataan. Maka, saya juga wajar mengamalkannya, bukan?
Ada Apa Dengan Fiksyen?
Cerpen “Kakak”
masih mengangkat kisah kekeluargaan; dengan mementingkan aspek emosi, komunikasi,
dan interaksi antara watak, situasi, dan kisah silam. Ini sebuah lagi cerpen
yang sengaja ditulis dalam lingkungan 500 patah perkataan.
Sebuah lagi cerpen dalam lingkungan 600 perkataan adalah “Paramapatham”. Ia disampaikan secara
ringkas-padat sambil berusaha memancing dan mengekalkan minat serta rasa ingin
tahu pembaca.
Dalam cerpen “Perang”
pula, wujud penceritaan selari (parallel) membabitkan watak Arjuna
dalam epik Mahabharata, dan watak
Arjunan, seorang lepasan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang
mengaku tidak pernah membaca karya agung berkenaan.
Bagaimana minda segelintir macai dan
politikus berfungsi dan berubah-ubah seperti mengalami masalah neurosis? Cerpen
“Putaria” mengisahkan seorang
individu — anda pasti mengenalinya — yang sepatutnya menjadi pemimpin, tetapi
kecewa, lalu mengatur strategi jangka panjang bagi menghancurkan seluruh keturunan.
Cerpen “Remaja” ditulis
sejurus sebelum Pilihan Raya Kecil Parlimen Port Dickson; sewaktu Anwar Ibrahim
dikatakan masih aktif berjoging dan mengutip sampah di pantai. Juga sebelum Wan Azizah Wan
Ismail merasmikan Hari Kesihatan Mental Sedunia di
Putrajaya.
Apa Akan Berlaku Seterusnya?
Apa yang akan berlaku apabila seorang individu mengundang
wakil media berkumpul, lalu menanggalkan tudung di hadapan orang ramai? Dalam
cerpen berjudul “Tudung”, sedikit
demi sedikit, pembaca didedahkan dengan maklumat yang membawa kepada kemuncak
cerita.
Cerpen “Hanuman”
meneruskan tradisi dan minat saya mengangkat kisah-kisah daripada epik Ramayana sejak tahun 1990-an. Hanuman
yang diutuskan oleh Rama
ke Langka dalam Ramayana, pulang
membawa berita mengenai Sita. Tentulah khabar yang dibawa dalam cerpen ini agak
berbeza dengan apa yang disangka pembaca.
Saya amat jarang — dan tidak pandai — mengarang cerita
cinta. Cerpen “Kekasih” mungkin
merupakan satu usaha memenuhi kekurangan
itu. Atau sekurang-kurangnya, demikianlah kesimpulan yang boleh dibuat
berdasarkan reaksi ikhlas yang diterima daripada 18 orang pembaca beta.
Watak Cathy dalam cerpen “Isteri” merupakan seorang wanita yang memahami, menyedari,
mengakui, serta memperakukan hakikat kelahirannya di bumi sebagai manusia
adalah semata-mata untuk menjadi isteri ketiga.
Cerpen “Kebun”
adalah sebuah karya yang mendapat reaksi seperti “membosankan”, “saya tidak
begitu tertarik”, “tiada narrative hook”,
dan “tidak mengungkitkan perasaan ingin tahu” daripada sebahagian pembaca beta.
Fiksyen dan Faksyen
Cerpen “Hujan” mungkin
dianggap sedikit berat kerana lebih mengutamakan idea (pemikiran) berbanding
aksi (fizikal). Lebih memberatkan dan mengutamakan makna tersirat berunsur
sastera yang mungkin sedikit sukar ditafsir secara harafiah.
Turut dimuatkan dalam buku ini adalah fiksyen “Ugut” yang berciri pulp fiction
(fiksyen picisan, fiksyen murahan), menggabungkan unsur-unsur saspens, misteri,
thriller, politik, kritikan sosial,
seks, seksualiti, ugutan siber, cangkuk naratif,
dan twist.
Perlu juga dinyatakan — diingatkan —
bahawa banyak dialog bahasa Inggeris dan bahasa rojak sengaja digunakan dalam fiksyen ini.
Latar masa adalah pada tahun 2011. Sebelum wujud Paradigm Mall di Kelana Jaya. Malah,
rakaman klip video hubungan seks melibatkan seorang lelaki “menyerupai” Anwar Ibrahim
hanya disimpan dalam pemacu pena (pendrive)
sebelum ditayangkan kepada wakil media secara tertutup.
Sekiranya kita rajin mengikuti perkembangan politik tanah
air, maka akan kelihatan seolah-olah ada hubungan paralel antara fiksyen dan
realiti. Saya sengaja tidak menggunakan label faksyen
pada kali ini kerana mahu pembaca menikmati kesemua cerita sebagai fiksyen
semata-mata.
[Petikan
di atas merupakan versi yang disunting dan diringkaskan daripada “Prakata” buku
Putaria: Kumpulan Fiksyen Bahasa Malaysia.
© Uthaya Sankar SB]