10 Sept 2011

Kenapa Amy Suzani buat laporan polis?

“Kerana saya merasakan inilah pilihan paling tepat setelah terlalu banyak dolak-dalik oleh pihak terbabit. Pintu untuk perbincangan yang membolehkan saya mendapat hak saya bagaikan sudah tertutup. Demi mempertahankan hak saya sebagai penulis yang berhak menikmati royalti atas karya yang saya hasilkan, saya ke balai polis membuat laporan. Laporan ini juga untuk kegunaan membuat laporan di SPRM bagi memulakan siasatan kes penipuan ini, jika perlu.” – Amy Suzani Mohd Ainuddin, Kota Bharu, Kelantan.

Maklumat:


Puisi “Seorang Insan Istimewa” karya Amy Suzani Mohd Ainuddin @ Natasya Puteri termuat dalam antologi Apologi Kepada Alam terbitan Nur-Ilmu Sdn Bhd pada 2010 sebelum terpilih sebagai teks Komsas. Malangnya, Nur-Ilmu Sdn Bhd tidak mahu membayar royalti walau satu sen kepada penulis.


Cerpen “Limau Bali dan Semangkuk Daging” karya Amy Suzani Mohd Ainuddin memenangi hadiah kedua Pertandingan Cerpen Perpaduan anjuran Jabatan Perpaduan Negara pada 1995. Cerpen itu tersiar dengan judul “Budi Semangkuk Daging” dalam antologi Budi Semangkuk Daging terbitan Nur-Ilmu Sdn Bhd pada 2010 sebelum terpilih sebagai teks Komsas. Malangnya, Nur-Ilmu Sdn Bhd tidak mahu membayar royalti walau satu sen kepada penulis.