Berikut versi asal (uncut) komentar Uthaya Sankar SB yang disiarkan dalam majalah Pelita
Bahasa, September 2003 (hlm. 7):
Sikap Endah Tidak
Endah Penulis Merugikan Siapa?
Saya merasakan amat perlu mengeluarkan kenyataan ini selepas
meneliti kandungan artikel bertajuk “Sikap Endah Tidak Endah Bahasa Merugikan
Siapa?” (Pelita Bahasa, Ogos 2003, hlm. 14-15).
Gambaran dan mesej yang dipaparkan oleh Raja Rajeswari Seetha Raman melalui artikel
berkenaan ternyata memberi idea palsu
atau sekurang-kurangnya gambaran tidak
tepat mengenai “rakyat Malaysia, khususnya penduduk bukan Melayu”.
Pada bahagian awal rencana, dia merujuk pada Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu (1948/58?) dan Ordinan Pelajaran 1956. Sayang sekali dia
tidak mengemas kini artikelnya dengan merujuk pada Perlembagaan Persekutuan
selepas pindaan terbaharu dan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1970.
Sudah terbukti wujud sikap endah tidak endah dalam penulisannya.
Raja Rajeswari juga ketara menjatuhkan hukuman bahawa bahasa
kebangsaan tidak mendapat tempat dalam sanubari “penutur bukan Melayu” dan
“penduduk bukan Melayu” kerana mereka “tidak memiliki semangat patriotik
terhadap bahasa kebangsaan mereka”.
“Bukti” yang cuba diketengahkan oleh wanita itu untuk menegakkan
benang yang basah adalah dengan merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Tan
Sri Ismail Hussein pada 17 Ogos 1985. Kenyataan yang dibuat lapan belas tahun
lalu tentu sekali tidak relevan dalam konteks artikel berkenaan.
Dia sepatutnya telah mengambil inisiatif meminta pandangan terkini
Tan Sri Ismail Hussein kerana tokoh berkenaan mungkin sahaja memiliki pandangan
yang berbeza selepas 18 tahun.
Penelitian saya terhadap artikel berkenaan juga membuktikan bahawa
Raja Rajeswari keliru antara “bahasa kebangsaan” dan “mata pelajaran Bahasa
Melayu”.
Dia mengatakan bahawa ahli psikologi (siapa?) bersetuju bahawa
pelajar “tidak akan dapat mengingati perkara yang dipelajari sekiranya mereka
tidak berminat dalam mata pelajaran tersebut”.
Kenyataan dan rujukan sebegini amat menghairankan; apatah lagi
memandangkan dia sendiri seorang guru mata pelajaran Bahasa Malaysia. “Bahasa
kebangsaan” bukan suatu “mata pelajaran” yang menuntut pelajar mengingati
perkara yang dipelajari.
Kekeliruan Raja Rajeswari terhadap “bahasa kebangsaan”, “mata
pelajaran Bahasa Melayu” dan “sastera bahasa kebangsaan” semakin jelas apabila dia
memilih untuk menjadikan Minggu Penulis Remaja (MPR) sebagai bukti
“penduduk bukan Melayu tidak memiliki semangat patriotik terhadap
bahasa kebangsaan”.
Dia mengeluarkan kenyataan bahawa “sikap pelajar bukan Melayu yang
negatif terhadap mata pelajaran Bahasa Melayu” menyukarkan usaha mengisi kuota
pelajar bukan Melayu dalam MPR.
Ternyata dia menganggap peserta MPR dipilih berdasarkan pencapaian
dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah!
Sebagai mantan MPR yang berhubung rapat dengan penganjur MPR sejak
tahun 1991, ingin saya tegaskan bahawa kenyataan yang dibuat oleh wanita yang
cetek ilmu itu adalah tidak berasas. Memang benar ada masanya kuota yang
diperuntukkan untuk pelajar bukan Melayu – khususnya remaja kaum India – tidak
terisi langsung.
Walau bagaimanapun, kekosongan ini disebabkan perkara-perkara lain
dan bukan berpunca daripada “sikap pelajar bukan Melayu yang negatif terhadap
mata pelajaran Bahasa Melayu”.
Raja Rajeswari juga membuat kesimpulan bahawa sekiranya
“masyarakat bukan Melayu” tidak memiliki semangat cinta akan bahasa kebangsaan,
maka bahasa Melayu akan “pupus sebagai akibat tidak dituturkan dan tidak
digunakan oleh rakyatnya sendiri”.
Kenyataan di atas sekurang-kurangnya memiliki “nada positif”
kerana wanita itu sedar akan pentingnya peranan “masyarakat bukan Melayu” bagi
menjamin kelangsungan hidup bahasa kebangsaan dan meningkatkan potensinya
sebagai bahasa ilmu dan bahasa supranasional.
Bagaimanapun, dia sepatutnya telah membuat rujukan lebih mendalam
sebelum menjatuhkan hukuman terhadap “masyarakat bukan Melayu” yang kononnya
tidak mencintai bahasa kebangsaan.
Pengalaman Kavyan serta pengalaman saya sendiri
mengendalikan pelbagai bengkel dan ceramah sejak hampir sepuluh tahun lalu (sejak
1994) sudah memadai untuk menyangkal kenyataan Raja Rajeswari tentang sikap
endah tidak endah bahasa dalam kalangan “masyarakat bukan Melayu” dalam artikel
berkenaan.
Jika dia berminat mengemas kini maklumat berkaitan semangat cinta
akan bahasa kebangsaan dalam kalangan “masyarakat bukan Melayu”, saya menjemputnya
melayari Blog Kavyan.
Tidak salah jika dikatakan bahawa kandungan artikel berkenaan
tidak sesuai dengan tajuk – atau sebaliknya. Artikel ini mungkin relevan jika
telah disiarkan lebih sepuluh tahun lalu.
Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya artikel berkenaan
mendedahkan sikap endah tidak endah Raja Rajeswari terhadap kewujudan semangat
cinta akan bahasa kebangsaan dalam kalangan “masyarakat bukan Melayu” di negara
ini.
Catatan: Ini adalah versi asal. Rujuk majalah Pelita Bahasa,
September 2003 (hlm. 7) untuk membaca versi yang tersiar. Baca juga – Masih Ada Yang Sayang Padamu dan Data Palsu di Dewan Sastera.