Memartabatkan Bahasa Malaysia, bahasa kebangsaan kita, Sasterawan Uthaya Sankar SB mengajak lebih ramai mempelajari dan mendalami sastera dengan menganjurkan kelas secara dalam talian.
Menggunakan teknik
parodi, satira dan faksyen untuk mengangkat watak dalam penulisan ceritanya,
itulah keunikan dan perbezaan kisah daripada epik, hikayat, purana, kavya, dan cerita rakyat yang
ditonjolkan salah seorang Sasterawan Kavyan yang disegani ramai
iaitu Uthaya Sankar SB. Minat membaca dan
aktif menulis sejak kecil lagi, Uthaya menanam cita-cita untuk memperjuangkan
ilmu sastera bahasa ini sama ada Bahasa Malaysia, Inggeris dan Tamil hingga ke
peringkat yang lebih tinggi.
Ketika berusia 15
tahun, Uthaya mula berjinak-jinak dalam dunia penulisan sastera ini dengan
menghantar hasil karyanya dengan menggunakan majalah sekolah sebagai medium
permulaanya menulis cerpen dan puisi sebagai bahan rujukan dan bacaan
rakan-rakanya. Minatnya tidak terhenti di situ sahaja, baginya ilmu perlu
dicari dan dipelajari kerana minat sahaja tidak menjadi jika tidak berusaha.
“Oleh kerana minat
saya terhadap sastera dan bidang penulisan ini, saya telah menerima undangan
daripada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk menyertai program Minggu Penulis
Remaja (MPR) pada tahun 1991 ketika saya berusia 19 tahun. Waktu itu saya tekad
dalam diri bahawa saya kena ambil peluang ini untuk menimba ilmu dan pengalaman
daripada tokoh-tokoh ternama dalam sastera negara seperti A. Samad Said dan Othman Puteh.”
“Bermula daripada
titik permulaan itulah, saya terus mengorak langkah dalam bidang penulisan
tanpa berpaling lagi. Selepas menghadiri MPR, karya saya telah diantalogi dan
disiarkan pada tahun 1992,” katanya. [Baca lagi di sini]
Menjadikan
Allahyarham Othman Puteh sebagai mentornya dalam bidang penulisan ini, cerpen
pertama yang dihantarnya kepada majalah Dewan
Pelajar berjudul “Ayya” pada Ogos
1992. Kemudian beliau terus aktif menulis dengan menghantar karya-karyanya
kepada semua akhbar dan majalah arus perdana.
“Puisi, cerpen, dan
rencana tulisan saya tersiar di hampir semua akhbar dan majalah arus perdana
sejak tahun 1992. Lebih menariknya sejak majalah Dewan Siswa diterbitkan mulai Januari 1979, saya merupakan penulis
kaum India yang pertama, cerpen diterbitkan dalam majalah Dewan Siswa berjudul ‘Emak Tak Mengerti’ pada
Jun 1993. Itu mebuatkan saya berasa sangat bangga dan sangat gembira.”
Anak kelahiran Taiping, Perak ini juga pernah
berkhidmat di Radio Televisyen Malaysia (RTM) sebagai penyunting dan penyampai
berita Bahasa Malaysia, pengulas akhbar di Selamat Pagi Malaysia, serta penyelia
Unit Bencana RTM (1996–2010). Beliau juga pernah menjadi pensyarah di beberapa
kolej swasta (1999–2007), penyunting berita di Bernama Radio24 (2008–2009), serta
penolong editor akhbar Sinar
Harian (2010–2011). Uthaya kini menetap di Shah Alam,
Selangor.
“Saya seorang
pencinta bahasa, apabila saya menulis saya akan pastikan penggunaan bahasa,
imbuhan, tanda baca adalah betul. Itulah kekuatan saya.” katanya lagi.
Bagaimanapun, pada
Mac 2011, Uthaya memutuskan untuk menjadi penulis, pembimbing, dan pengkaji
sepenuh masa. Uthaya aktif mengendalikan bengkel penulisan kreatif dalam Bahasa
Malaysia, Inggeris, dan Tamil di seluruh negara sejak 1994. Beliau juga
menyelenggara antologi Vanakam (2002)
iaitu antologi pertama yang memuatkan sepenuhnya karya penulis kaum India.
“Saya turut
menyiarkan karya kreatif di portal dalam talian (online) seperti Free Malaysia Today,
The Malaysian Insider,
Malay Mail Online,
Projek Dialog,
Roketkini,
dan Eksentrika.
Saya turut menulis kritikan, esei, dan ulasan berkaitan topik bahasa, sastera,
buku, filem, agama, politik, budaya, dan isu sosial.”
Ditanya mengenai
pandangan beliau mengenai penulis sastera daripada kaum India, Uthaya
menjelaskan walaupun tidaklah begitu ramai tetapi beliau amat berpuas hati
kerana dari semasa ke semasa jumlah penulis kaum India semakin
menggalakkan.
“Pada tahun 90-an,
penulis kaum India sangat kurang kira-kira lima orang sahaja tetapi sehingga
kini lebih 50 orang penulis daripada kaum India yang aktif menulis pelbagai
jenis karya seperti cerpen dan puisi.”
“Sebab itu ketika
ini saya masih terus mengadakan bengkel penulisan sastera dan cerpen untuk
mengajak rakyat di negara ini tanpa mengira latar belakang, agama, kaum untuk sama-sama
menjadi penulis dan pada masa yang sama memperbaiki cara penulisan,” katanya
lagi.
Walaupun ketika ini
negara berdepan dengan penularan Covid-19 tetapi Uthaya tetap meneruskan
bengkel-bengkel penulisan yang dianjurkannya melalui dalam talian sahaja. [contoh: Sesi Bedah Draf
Cerpen]
“Cerpen, puisi dan
karangan yang ditulis oleh peserta saya akan kumpulkan dan jadikan sebagai
antologi. Tiga antologi yang telah diterbikan hasil daripada karya-karya peserta
ini adalah Busana
Bahasa (2019), Landasan
Hidup (2020), dan Peluru
Aksara (2020).”
Selain itu, Uthaya
juga pernah dilantik menganggotai Panel Bebas Mengkaji
Pindaan Novel Interlok (2011). Beliau turut dilantik sebagai Ahli Perbadanan Adat Melayu
dan Warisan Negeri Selangor (2018–2022) serta juri Pertandingan Video Resensi
Buku Selangor Membaca sejak tahun 2019.
Antara buku persendirian Uthaya ialah Orang Dimensi (1994), Nari! Nari! (1995), Siru Kambam (1996), Munis Dengan Harimau (1996), Yang Aneh-aneh (1997), Surat Dari Madras (1999), Nayagi (2000), Sasterawan Pulau Cinta (2001), Rudra Avatara (2008), Kathakali (2009), Panchayat: Edisi Khas (2012), Kisah Dari Siru Kambam (2013), Hanuman: Suara Hati (2013), Pulau Pendatang (2015), Malaiur Manikam (2015), Mandala Bicara (2016), Ikan Patin dan Beruang Besar (2017), Thirukkural dan Megha Duta (2018), Ramayana dan Mahabharata (2019), Vetalam dan Vikramaditya (2020), Putaria (2020), serta Bhagavad Gita (2021). [Beli di sini]
Buku Kavya
Sastra yang diubah suai daripada disertasi (tesis) sarjana sastera
dijadualkan terbit pada Oktober 2021.
Tidak hairanlah
karya Uthaya pernah menerima pengiktirafan menerusi Hadiah Sastera Siswa-Bank
Rakyat (1992), Hadiah Cerpen Maybank-DBP (1992, 1993, 1996), Hadiah Sastera
Utusan-Public Bank (1993), Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-ExxonMobil (2003),
Hadiah Cerpen Esso-Gapena (1996), dan Hadiah Sastera Perdana Malaysia (1996/97,
1998/99).
Malah beliau juga
menerima Anugerah Citra Sahabat daripada DBP pada tahun 2019 atas sumbangan
kepada Sastera Kebangsaan, dan Anugerah Duta Keamanan (Ambassador for Peace)
daripada Universal
Peace Federation pada tahun 2008 atas sumbangan terhadap
keamanan, persefahaman, dan perpaduan melalui penulisan.