18 Aug 2020

Putaria: (Lagi) Reaksi Pembaca Beta


Beberapa rakan budiman bersetuju menjadi “pembaca beta” dan membaca petikan awal (sekitar 500 perkataan) salah sebuah fiksyen yang bakal terbit dalam buku Putaria.

Sila [klik di sini] untuk membaca reaksi sekumpulan pembaca beta bagi sebuah fiksyen lain dalam buku sama.

Bagi fiksyen ini, petikan pertama (sekitar 100 perkataan) dikirim dan pembaca beta diminta menjawab satu soalan. Kemudian, petikan kedua dikirim. Begitulah seterusnya.

Berikut pandangan ikhlas pembaca beta yang terus kekal dalam “permainan” sehingga petikan kelima.


Petikan 1 – Apakah maklumat yang anda boleh agak mengenai watak “Saya” menerusi petikan yang diberi?

Watak “Saya” seorang individu yang diberhentikan kerja semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), lalu terpaksa membuat sesuatu untuk mengisi perut. “Saya” sanggup membuat apa sahaja. — Anuradha Chelliah

Watak “Saya” seorang graduan pertanian yang menganggur dan pecinta alam semula jadi. — M. Mahendran

Watak “Saya” seorang yang rajin dan mempunyai pengetahuan dalam bidang pertanian. Sesuai bekerja sebagai tukang kebun. — Nor Azian binti Azami


Petikan 2 – Apakah maklumat tambahan yang anda boleh agak mengenai watak “Saya” menerusi petikan yang diberi?

Watak “Saya” mempunyai rancangan lain setelah melihat kebaikan pasangan suami isteri tersebut. “Saya” cuba mendapat tempat di hati mereka berdua agar akan tercapailah impiannya di kemudian hari. — M. Mahendran

Watak “Saya” sangat rajin dan tidak berkira dalam setiap pekerjaan yang dilakukan. “Saya” melakukan kerja seikhlas hati tanpa mengharapkan apa-apa balasan. — Nor Azian binti Azami

Watak “Saya” seorang yang kurang bercakap tetapi rajin. Suka pada tanaman. “Saya” lebih menumpukan perhatian pada kerja berbanding ganjaran (bayaran) yang diberi oleh suami isteri itu. — Anuradha Chelliah


Petikan 3 – Apakah maklumat baharu yang anda boleh agak mengenai watak “Saya” menerusi petikan yang diberi?

Watak “Saya” mungkin juga orang baik; tidak seperti yang saya nyatakan tadi. “Saya” melakukan tugas berkebun itu sebagai hobi. — M. Mahendran

Watak “Saya” berasa dirinya tidak dipercayai orang. Dia mula rasa kurang senang dengan jiran yang cuba mempengaruhi pasangan suami isteri dengan kata-kata negatif. — Anuradha Chelliah

Watak “Saya” dalam petikan adalah seorang yang tenang dan nampak daif. Tapi dalam kedaifannya, ada juga orang yang masih tidak senang dengan perlakuannya, sehingga memungkinkan dia difitnah. — Nor Azian binti Azami


Petikan 4 – Apakah maklumat yang anda kini sudah tahu mengenai watak “Saya”?

Watak “Saya” seorang yang berpelajaran, malah mempunyai kelebihan dalam kerja-kerja tangan. Situasi semasa memaksa “Saya” mencari nafkah dengan pelbagai cara. — Anuradha Chelliah

Watak “Saya” adalah seorang individu yang berpelajaran tinggi tetapi tidak memilih kerja; walaupun hanya kerja tukang kebun. — Nor Azian binti Azami

Watak “Saya” seorang yang serba boleh. “Saya” kasihankan pasangan suami isteri itu. Mereka mungkin pernah berbakti kepada keluarga “Saya” pada suatu ketika dahulu. — M. Mahendran


Petikan 5 – Apakah maklumat yang anda masih belum tahu dan ingin tahu mengenai watak “Saya”? Apa agaknya yang akan berlaku selepas ini?

Saya (pembaca) masih belum tahu mengenai asal usul watak “Saya” dalam petikan cerita. Adakah dia tinggal berdekatan? Siapakah keluarganya? Bagaimanakah keadaan dirinya dari segi fizikal; tua atau muda? Saya mengagak bahawa watak “Saya” dalam cerita ini akan menerima satu dugaan yang tidak disangka. Misalnya, rumah itu dipecah masuk tanpa pengetahuannya dan watak “Saya” akan dituduh atas kejadian itu. — Nor Azian binti Azami

Saya masih belum tahu dan ingin tahu siapakah watak “Saya” sebenarnya. Mengapa dia sangat mengambil berat tentang pasangan itu? Adakah dia mempunyai motif tertentu? Saya mengagak bahawa pada minggu seterusnya, watak “Saya” bukan sahaja menyiram pokok bunga, malah akan membersihkan rumah itu sepenuhnya dan mengatur mana yang perlu. — M. Mahendran

Watak dan perwatakan “Saya” masih samar-samar walaupun dia tahu serba-serbi tentang tanaman. Siapakah dia sebenarnya? Saya mengagak bahawa watak “Saya” akan menjaga rumah si suami isteri itu dengan baik sebagaimana dia menjaga tanaman mereka selama mereka tiada di rumah. — Anuradha Chelliah


Reaksi yang diberi oleh pembaca beta sangat menarik dan kreatif. Ada pelbagai andaian yang menunjukkan persamaan dan perbezaan pandangan tentang watak dan perwatakan “Saya” dalam petikan fiksyen berkenaan. Kesemua jawapan adalah betul, logik, dan rasional.

Pembaca beta juga berkongsi tentang perkara-perkara yang ingin diketahui mengenai watak “Saya”, selain andaian tentang apa yang mungkin berlaku seterusnya.

Jika mahu tahu sejauh mana pembaca beta berjaya “mengagak” dan “meneka” identiti dan maklumat diri watak “Saya”, serta apa yang berlaku seterusnya, bolehlah dibaca dalam buku Putaria: Kumpulan Fiksyen Bahasa Malaysia.

[Tonton baca cerpen ini sepenuhnya - Klik di Sini]