27 Apr 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Dua


Saya mengirim petikan sekitar 160 perkataan, iaitu bahagian awal sebuah cerpen terbaharu (belum tersiar), kepada sekumpulan pembaca beta. Berikut reaksi ikhlas yang diterima:

“Timbul rasa ingin tahu tentang cabaran yang bakal dihadapi oleh watak utama cerpen ini. Isu atau persoalan yang terdapat dalam cerpen ini adalah keberanian seorang wanita dalam menempuh cabaran yang bakal dihadapi demi anak-anaknya. Pada pendapat saya, cerpen ini akan mempunyai pengakhiran yang gembira walaupun plot cerpen ini berbentuk hipertensi dan saspens yang tidak diduga.” Diviya a/p Devaraj

“Saya ingin membaca cerpen ini sepenuhnya. Saya suka dengan watak Sumanti yang begitu gigih mencari rezeki untuk anak-anak yang berada di kampung. Saya ingin mengetahui apa kesudahan yang berlaku pada Sumanti. Persoalan yang jelas adalah imej seorang wanita yang berpegang teguh dengan maruah, tidak mencari lelaki lain setelah kematian suami, dan tanggungjawab seorang ibu tunggal mencari rezeki untuk anak-anak. Pada pendapat saya, cerpen ini akan diakhiri dengan perubahan taraf hidup Sumanti kepada keadaan lebih selesa atau mewah.” Elavarassan a/l M. Suppiah

“Terdapat unsur saspens yang menyebabkan pembaca terfikir dan berimaginasi punca Sumanti diperlakukan sedemikian. Isu yang dapat dikesan adalah tentang Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang berhijrah ke Malaysia untuk mencari wang demi kelangsungan hidup. Mereka terpaksa menjalani kehidupan dengan penuh rasa takut. Saya rasa, Sumanti akan mampu melarikan diri, namun tidak akan menjumpai Jokowo lagi kerana mendapat berita bahawa Jokowo telah direman oleh pihak berkuasa Malaysia.” Jaymani Sevanathan


“Pada permulaan, kelihatan seperti cerita yang biasa tetapi perenggan terakhir [pada intro] menjadi persoalan. Pada pendapat saya, cerpen ini mengangkat masalah yang dihadapi oleh pekerja-pekerja yang merantau jauh dari kampung halaman. Saya rasa, akhirnya, Sumanti akan kembali ke kampung halaman setelah melalui peristiwa-peristiwa yang sukar.” Jeeva Kasthuri Anamalay

“Saya tertarik dengan petikan ini. Perasaan ingin tahu lebih lanjut tentang Sumanti hadir dalam diri saya. Kisah mengenai warga Indonesia yang datang ke Malaysia mencari nafkah, serta masalah dan gejala sosial yang dihadapi. Hidup mereka perlu diteruskan demi anak-anak di kampung. Saya rasa, Sumanti akan ditipu. Dia akan terjebak ke lembah maksiat kerana dipaksa oleh Jokowo dengan alasan Sumanti akan peroleh lebih banyak wang untuk menyara anak-anaknya.” M. Mahendran

“Saya tertarik dengan cerpen tersebut kerana plot cerita menimbulkan perasaan ingin tahu dalam diri saya. Temanya tentang keberanian seorang wanita dalam mengalami risiko kehidupan. Saya berasa Sumathi seorang yang tetap memberanikan diri untuk mengambil apa-apa risiko demi kedua-dua anaknya. Pada pendapat saya, akhirnya Sumathi akan berjumpa atau berhubung dengan sahabatnya [Sujana].” Nanthini a/p Nadarajan

“Saya tertanya-tanya siapa Sumanti dan Jokowo, serta apa hubungan mereka. Terdapat dua isu iaitu dapatkah Sumanti berjumpa dengan Jokowo dan apakah nasib Sujana. Pada pendapat saya, cerpen ini akan berakhir dengan penceritaan nasib Sumanti dan Sujana.” Navanitha @ Nitha a/p Nairu


“Cerpen dimulakan dengan suasana yang mendorong pembaca ingin tahu apa berlaku selepas itu. Persoalan pendidikan anak-anak bercampur dengan jaminan dan keselamatan hidup masa depan. Pada pandangan saya, Jokowo tidak meneruskan hasrat asalnya untuk memikat Sumanti. Sujana mungkin menjadi orang yang menyusahkan hidup Sumanti. Sumanti pula tidak rela anak-anaknya terabai, lalu memberi tumpuan kepada pendidikan mereka, walau apa pun halangan.” — Nik Mohd Yusoff Nik Ismail

“Ya, saya tertarik. Saya tertanya-tanya siapakah Sumanti dan Jokowo. Apakah hubungan antara mereka berdua? Isu yang kelihatan adalah kepincangan sosial dalam masyarakat moden. Sumanti mencari nafkah di negara lain untuk memberi makan kepada anak-anaknya. Pada andaian saya, Jokowo pasti memaksa Sumanti melupakan keluarga di kampung, selain cuba meraih cinta Sumanti.” — Nursuhaili binti Baharuddin

“Petikan awal cerpen ini menimbulkan perasaan ingin tahu tentang latar belakang Sumanti dan peristiwa yang sedang berlaku di sekelilingnya. Persoalan kehidupan seorang wanita/ibu di perantauan demi menyara anak-anak di kampung. Saya rasa, Sumanti akan dapat menyelesaikan masalah sendiri dan berjumpa dengan Jokowo. Akan tetapi, Sumanti akan mengambil keputusan pulang untuk bersama anak-anaknya demi masa depan mereka.” — Parimala Devi a/p Meenakshi Sundram

Saya tertarik dengan petikan awal cerpen ini kerana ingin tahu kejadian yang berlaku kepada Sumanti. Kenapakah Sumanti berpisah dengan anak-anaknya? Bagaimana Sumanti berkenalan dengan Jokowo? Pada pendapat saya, Jokowo mempermainkan kepercayaan Sumanti terhadapnya. Sumanti akan melalui pelbagai dugaan. Anak-anak Sumanti pula tidak mahu menerima Sumanti.” Polammal Ramachandra Reddi


Saya perlu tahu bagaimana kisah Sumanti akan berakhir. Timbul sedikit keraguan terhadap sahabatnya [Sujana] yang kemungkinan besar melarikan diri dengan Jokowo. Isu yang ditimbulkan adalah berkaitan nafsu seorang warga asing yang bergelora setelah ditinggalkan suami. Sumanti juga berasa keselamatan diri kini tidak terjamin sehingga sanggup mempercayai lelaki lain yang menemaninya sekarang. Cerpen ini mungkin akan berakhir dengan Sumanti bertindak agresif. Kepercayaannya terhadap kesemua lelaki hilang kerana Jowoko melarikan diri dengan kawan baiknya. Ini merupakan suatu penderhakaan yang besar oleh Sujana dan Jowoko.” — Saratha Ramdass

Masih banyak persoalan minda mengenai alur cerita belum terungkai. Jalan cerita yang kreatif membuatkan saya tertanya-tanya peristiwa yang akan berlaku seterusnya. Pada pendapat saya, isu yang terdapat dalam cerpen ini berkaitan kegigihan seorang wanita mencari rezeki di negara orang bagi menyara anak-anak setelah berdepan konflik kekeluargaan. Pada andaian saya, Sumanti menemui cinta sejati dan membina mahligai bahagia bersama Jokowo. Sumanti akan bersyukur kerana Jokowo sememangnya pelindung buat keluarga kecilnya.” — Siti Sulha Binti Sanusi

“Cerpen ini mewujudkan pertanyaan tentang apa yang akan terjadi kepada Sumanti. Saya sudah jangka bahawa Sumanti akan mencari pelindung iaitu seorang lelaki yang akan menjaganya di negara ini selama dia bekerja untuk menampung hidup anak-anak di kampung. Setiap perempuan yang bekerja dalam kalangan lelaki perlu ada pelindung. Cerpen ini mungkin akan berakhir dengan Sumanti bekerja keras untuk menampung hidup anak-anak di kampung serta melawat mereka bersama Jokowo pada suatu hari kelak.” Thiruselvam Padmanabhan

“Permulaan cerpen ini membangkitkan perasaan ingin tahu terhadap perlakuan Sumanti sampai meninggalkan kedua-dua anak untuk mencari nafkah di negara yang tidak pernah dia pergi sebelum ini. Persoalanya adalah tentang kesanggupan seseorang ibu dalam memastikan kebahagiaan kepada anak-anak dalam apa jua keadaan. Sumanti sanggup meninggalkan negara kelahiran untuk memastikan kedua-dua anaknya hidup dalam keadaan yang senang. Pada pndapat saya, cerpen ini akan berakhir dengan menunjukkan watak Jokowo hanya mempermainkan Sumanti untuk mendapatkan wang daripadanya untuk kegunaan sendiri. Jadi, selepas mendapat tahu sifat sebenar Jokowo, Sumanti perlu melepaskan diri daripada Jokowo dan pulang ke negara asal.” — Varatharasan a/l Subramaniam


Cerpen ini dimuatkan dalam kumpulan fiksyen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]


Setiap reaksi yang diberi amat bernilai dan amat saya hargai dalam usaha berterusan menjadi penulis yang mampu menghasilkan karya bermutu. Saya [Uthaya Sankar SB] mendoakan supaya para pembaca beta terbabit sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki.