27 Apr 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Tiga


Saya mengirim petikan sekitar 160 perkataan, iaitu bahagian awal sebuah cerpen terbaharu (belum tersiar), kepada sekumpulan pembaca beta. Berikut reaksi ikhlas yang diterima:

“Permulaan yang menarik dan twist pada perenggan ke-4 menarik minat saya untuk membaca cerpen ini. Isu tentang masalah kegelapan dan kaitannya dengan mangalya dosham serta bagaimana ia memberi kesan kepada si kakak dan pencerita. Saya rasa, kehidupan kakak akan mempengaruhi adiknya. Mereka berdua akan mengharungi cabaran hidup. Masalah mereka tidak selesai dengan upacara tersebut, malah akan bertambah rumit.” Anuradha Chelliah

“Saya amat teruja untuk mengetahui tentang perkahwinan kakak dan kehidupan kakak selepas upacara tersebut diadakan. Pada pendapat saya, persoalan yang terdapat dalam cerpen ini adalah tentang kepercayaan terhadap upacara keagamaan yang boleh mengatasi sesebuah masalah dalam kehidupan. Rasa-rasanya, kakak penulis akan berkahwin dan memulakan kehidupan yang gembira dan penuh ceria.” — Anushri Vijiandran

“Pembaca ingin tahu apa yang bakal berlaku kepada watak kakak dalam cerpen ini selepas upacara vivaha. Isu atau tema yang terdapat dalam cerpen ini adalah mengenai kepercayaan dan adat tradisi orang Hindu-India kerana terdapat penjelasan mengenai mangalya dhosam. Pada pendapat saya, cerpen ini akan berakhir dengan insiden yang gembira walaupun plot cerpen ini mempunyai saspens yang tidak dapat diduga.” Diviya a/p Devaraj

“Saya tertarik dengan petikan awal cerpen ni. Tak sabar nak baca muka surat seterusnya. Isu kepercayaan sesuatu kaum diketengahkan. Saya berharap cerpen ini berakhir dengan kakak penulis dapat bertemu jodoh yang baik serta boleh membahagiakannya.” — Hayati Binti Daud


“Ada unsur-unsur budaya (kepercayaan karut) India/Hindu di dalam petikan ini. Timbul rasa ingin tahu apa akan terjadi pada kakak itu nanti. Persoalan yang diutarakan dalam cerpen ini adalah tentang kepercayaan karut yang diamalkan turun-temurun oleh masyarakat India. Saya fikir begitu kerana dengan mengorbankan kambing, belum pasti nyawa bakal suami terselamat. Dan mangalya dhosham itu sendiri masih disangsikan. Pada pendapat saya, kakak tidak akan berkahwin. Sebaliknya, dia  tidak akan makan daging kambing selepas itu kerana dia menganggap kambing yang dipenggal itu adalah suaminya.” M. Mahendran

“Bahagian intro sudah membuka hati pembaca untuk lebih meneroka cerpen ini. Persoalan tentang adat tradisi kaum India, iaitu menilik nasib seseorang dan cuba untuk mengubah sesuatu takdir yang belum pasti nyata. Pada pendapat saya, tidak seperti dijangkakan, hidup kakak tetap tidak seperti diharapkan. Suasana akan menjadi kacau dan pilu.” — Nursuhaili binti Baharuddin

“Saya berminat pada cerita ini kerana ia meceritakan kepercayaan dan adat masyarakat India. Saya ingin tahu kebenaran dalam kepercayaan ini. Persoalan tentang kepercayaan masyarakat India dalam perkahwinan dan tilikan, terutamanya untuk wanita. Ini ditunjukkan dalam upacara vivaha dan mangalya dhosam. Kesudahan cerpen ini, pada pandangan saya, kakak berkahwin tetapi hidupnya kembali dalam kegelapan sepertimana yang ditakutinya selama ini.” — Parimala Devi a/p Meenakshi Sundram


“Saya tertarik dengan petikan awal cerpen ini kerana ia memberi penerangan mengenai kepercayaan orang Hindu. Ia berkaitan kepercayaan tradisi masyarakat India dalam kehidupan seseorang yang belum berumahtangga. Pada pendapat saya, cerpen ini perlu berakhir dengan ilustrasi [gambaran] yang memberi kebahagiaan kepada kakak, iaitu kakak mengahwini seorang jejaka yang menerangi hidupnya.” — Rajeswari Raman

“Timbul rasa ingin tahu apa ertinya mangalya dhosam, vivaha dan rishi. Isunya adalah mengenai adat resam atau kepercayaan yang dipegang sejak sekian lama. Mungkin penulis [watak] akan cuba menunjukkan ‘keberanian’ memprotes adat resam atau kepercayaan tersebut secara logik menggunakan hujah ilmiah. Walaupun pada mulanya penulis [watak] mendapat tentangan hebat daripada keluarga serta masyarakat, namun akhirnya mereka mula berlembut dan sanggup berbalas hujah dengan penulis [watak].” Rushida Binti Abdul Wahid

Saya tertarik kerana cerpen ini akan sarat dengan ilmu pengetahuan dan input bermanfaat mengenai adat dan budaya masyarakat India. Penggunaan bahasa puitis amat bersesuaian bagi pembaca yang meminati sastera. Pada andaian saya, tema bagi cerpen ini adalah keunikan adat resam dan kepercayaan masyarakat India. Jalan cerita ibarat penggembaraan yang boleh ditelusuri oleh setiap lapisan pembaca melalui setiap bait penulisan yang dikarang. Pada pendapat saya, kakak akhirnya dikurniakan kehidupan rumahtangga yang baik setelah melalui beberapa fasa perkahwinan yang penuh cabaran.” — Siti Sulha Binti Sanusi


“Saya belum pernah membaca karya tentang mangalya dhosam. Saya rasa karya ini sangat unik. Isu kepercayaan dan amalan ritual agama diketengahkan. Dalam dunia moden, adakah ritual sebegini masih relevan? Saya rasa, perkahwinan Kakak akan berlangsung dan Kakak tidak lagi takut akan kegelapan.” Thanusya Shanmuganathan

“Menarik kerana ada unsur-unsur saspens dan isu ketakutan yang jarang berlaku dalam kehidupan hari ini. Pada pemerhatian saya, isu dan persoalan yang diketengahkan adalah mengenai ikatan kasih sayang antara adik-beradik, tentang tradisi dan kepercayaan kaum, serta ketakutan akan kegelapan. Saya rasa, cerpen ini akan berakhir dengan kegembiraan apabila kakak berjaya mengatasi penyakitnya selepas bertemu dengan ‘seseorang’ [pasangan hidup].” — Wan Amerudy Bin Wan Kamaludin

“Cerpen ini memaparkan budaya dan kepercayaan unik kaum India. Bahagian awal berunsur saspens dan penuh tanda tanya. Isu utama dalam cerpen adalah perihal kepercayaan keluarga terhadap mangalya dhosam. Sebagai anak kecil dalam keluarga, watak utama turut mempercayai kepercayaan tersebut. Pada pandangan saya, cerpen ini akan berakhir dengan kakak terus dilanda musibah dan bernasib malang. Penulis mungkin mahu menunjukkan bahawa kepercayaan tertentu tidak semestinya benar.” — Wan Nurhidayat bin Wan Muhamad


Cerpen ini dimuatkan dalam kumpulan fiksyen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]



Setiap reaksi yang diberi amat bernilai dan amat saya hargai dalam usaha berterusan menjadi penulis yang mampu menghasilkan karya bermutu. Saya [Uthaya Sankar SB] mendoakan supaya para pembaca beta terbabit sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki.