26 Apr 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Satu


Saya mengirim petikan sekitar 160 perkataan, iaitu bahagian awal sebuah cerpen terbaharu (belum tersiar), kepada sekumpulan pembaca beta. Berikut reaksi ikhlas yang diterima:

“Permulaan yang membuatkan saya mahu terus membaca kerana ingin tahu siapakah mangsa tersebut. Saya ingin tahu siapakah mangsa itu – manusia atau anjing? Mangsa mungkin suka mengganggu ketenteraman Tuan kepada Khan yang sukakan kesunyian. Cerpen mungkin berakhir dengan kes di mahkamah yang akan membawa Tuan dan Khan ke muka pengadilan oleh badan yang menjaga kebajikan ‘haiwan’.” Anuradha Chelliah

“Permulaan cerpen ini sudah mendebarkan hati saya sebagai pembaca; ingin merungkai misteri mengapa watak Khan sanggup membunuh mangsa. Pada pendapat saya, cerpen ini membawa persoalan manusia tidak berperikemanusiaan yang ingin membunuh nyawa seorang manusia demi melangsaikan dendam atau muslihat tertentu. Pada pendapat saya, cerpen ini boleh diakhiri dengan kedatangan pihak polis yang mendapat maklumat daripada ibu bapa kanak-kanak yang merayau.” Elavarassan a/l M. Suppiah

“Saya berminat membaca sepenuhnya cerpen ini kerana permulaan cerita yang menarik. Saya terfikir, kenapa watak yang memasukkan mangsa ke dalam guni berkata, ‘Tuan tentu gembira hari ini.’ Saya tidak dapat menjangkakan bagaimana cerpen ini akan berakhir. Adakah mangsa di dalam guni itu sudah mati? Mungkinkah dia masih hidup?” — Hayati Binti Daud

“Timbul sebuah persoalan tentang mengapa mangsa tersebut diperlakukan sebegitu tanpa diberi apa-apa petunjuk kepada pembaca. Saya rasa, cerpen ini membawa isu kesetiaan seorang lelaki terhadap majikannya dan sanggup menunaikan segala hajat majikannya demi upah dan balasan. Pada pendapat saya, Khan akan sedar bahawa tuannya merupakan seorang pengkhianat dan telah mempergunakan Khan demi kepentingan diri; tetapi sudah terlambat kerana  Khan diburu polis.” Jaymani Sevanathan


“Cerpen dimulakan dengan situasi amat mengerikan dan tidak berperikemanuasian yang dilakukan oleh seorang lelaki. Saya rasa, cerpen ini tentang seorang yang terjebak dalam satu kumpulan jenayah yang amat berbahaya. Mungkin akan berlaku satu plot di mana berlaku angkara berpaling tadah terhadap kumpulan jenayah itu.” Jeeva Kasthuri Anamalay

“Saya agak tertarik kerana petikan awal ini membawa saya kepada semangat ingin tahu apa yang akan terjadi seterusnya. Walaupun ia agak agresif, namun membuatkan saya ingin mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya; seperti tindakan mahupun punca ia berlaku. Isu dan persoalan dalan cerita ini adalah keganasan atau mungkin juga isu mementingkan diri sehingga membawa kepada keganasan. Pada pendapat saya, cerpen ini boleh berakhir dengan keinsafan atau  mungkin berakhir dengan sesuatu yang menyedihkan seperti kematian atau dijatuhi hukuman.” — Junainah Bt. Abdul Jalel

“Cerpen ini bermula dengan teknik saspens yang membuat saya bertanya-tanya mengenai watak Khan; terutamanya motif pembunuhan. Persoalan yang dapat saya perhatikan adalah situasi sosial golongan remaja pada masa kini yang terbiar tanpa pengawasan ibu bapa. Keadaan ini sememangnya mendatangkan risiko kepada diri mereka. Pada pendapat saya, cerpen ini akan berakhir dengan pengakuan remaja dalam kes pembunuhan tersebut. Remaja itu mungkin dikaitkan dengan pembunuhan dan mereka [kanak-kanak yang merayau] menjadi saksi kes pembunuhan itu.” S. Maartandan Suppiah

“Saya tertarik membaca petikan awal ini kerana sikap ingin tahu muncul dalam diri saya. Pada pendapat saya, persoalan yang terdapat dalam cerpen ini adalah bagaimana Khan berjalan menyusur lorong dengan membawa guni [yang berisi tubuh mangsa]. Pada pendapat saya, cerpen ini akan berakhir secara positif. Pada akhir cerita, Khan berjaya melintas lorong, lalu membawa guni yang diikat itu [kepada tuannya].” Nanthini a/p Nadarajan


“Agak keliru pada permulaan pembacaan. Pembacaan kali kedua, baru mendapat idea atau memahami inti cerita. Tema naluri manusia yang inginkan pujian daripada seseorang. Agak saspens; Khan cuba melakukan suatu perbuatan yang tidak baik/terkutuk (membunuh secara kejam) bagi memenuhi keinginan tuannya. Cerpen ini boleh berakhir dengan memberi kesedaran kepada Khan. Dia insaf dengan perbuatan/dosanya dan tidak perlu terikat melakukan perbuatan terkutuk seperti itu bagi memenuhi keinginan tuannnya kerana Tuhan lebih berkuasa dan mengetahui apa yang kita lakukan.” — Rajeswari Raman

“Saya ingin tahu kenapa Khan ‘membunuh’, siapa yang ‘dibunuh’ dan kenapa ‘pembunuhan’ itu dapat mengembirakan tuannya. Kenapa perlu membunuh? Sedangkan setiap agama melarang penganutnya membunuh atau melakukan kekejaman ke atas sesiapa sahaja, biarpun seekor haiwan; apatah lagi jika manusia! Adakah agama yang patut dipersalahkan jika penganutnya mengambil jalan sendiri dan meminggirkan larangan? Mungkin penulis mahu mengajak pembaca untuk menilai balik sejauh mana penganut setiap agama itu patuh pada ajaran agamanya. Tindakan melakukan sesuatu yang dilarang agama seperti pembunuhan atas apa juga alasan adalah pilihan penganut itu sendiri. Bagi kesalahan itu, dia perlu dipertanggungjawabkan sepenuhnya dan bukan ajaran agamanya. Jangan kerana nila setitik, habis rosak susu sebelanga!” Rushida Binti Abdul Wahid

“Pada mulanya, saya menyangka cerpen ini berkisar cerita binatang dahulukala tetapi setelah membacanya dengan lebih lanjut, baru dapat memahaminya. Pada pandangan saya, pucuk pangkal cerpen ini adalah bagaimana seorang individu bergerak dengan licik dan mampu melaksanakan kehendak majikannya walaupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sedang dilaksanakan dengan ketat. Pada pendapat saya, Khan selepas ini akan berjaya memenuhi kehendak tuannya bila-bila masa sahaja dan perbuatan ini pastinya tidak dapat dilihat sesiapa. Namun, Tuannya akan menggunakan Khan sebagai umpan yang akan menjerat dirinya sendiri.” — Saratha Ramdass

“Khan membunuh binatang atau manusia? Rasa ingin tahu menguasai hati. Cangkuk naratif (narrative hook) berjaya menarik saya untuk membaca selanjutnya. Saya rasa, cerpen ini membawa isu pemburuan haram atau pembunuhan binatang yang semakin pupus. Hal ini demikian kerana Khan berkata, tuannya sudah lama minta, tetapi baru sekarang dia dapat menunaikan hajat itu.” Thanusya Shanmuganathan


“Saya tertarik membaca petikan awal cerpen ini kerana ia menunjukkan tindakan perlu diambil sehingga tidak dilihat oleh orang ramai. Mungkin mangsa [di dalam guni] akan buang ke dalam sungai untuk mengelakkan  daripada ditangkap polis. Atau mungkin budak-budak yang melarikan diri itu ternampak kejadian yang berlaku. Mereka memberitahu keluarga dan laporan polis dibuat. Pihak polis akan menangkap pembunuh.” — Thayalan Varatharaj

“Permulaan cerita agak menarik serta timbul perasaan ingin tahu tentang apa yang akan berlaku seterusnya. Pada pendapat saya, cerita ini mungkin akan berakhir dengan kematian Khan. Hal ini demikian kerana Khan seorang yang amat setia kepada tuannya. Situasi ini akan mengakibatkan tuan itu sendiri mengambil kesempatan menipu Khan.” Thiruselvam Padmanabhan

“Petikan awal cerpen ini mempunyai unsur saspens dan mencungkil keinginan saya untuk terus membaca. Persoalanya mengenai kesetiaan kepada Tuan. Khan telah menculik seseorang, di mana perbuatanya membuatkan Tuan gembira. Cerpen ini mungkin berakhir dengan menggambarkan Khan sebagai pesakit jiwa. Watak ‘Tuan’ dalam cerpen ini adalah satu lagi watak dalam diri Khan; di mana dia membalas dendam terhadap orang yang menolak [tidak menerima] Khan sebagai manusia biasa.” — Varatharasan a/l Subramaniam

“Petikan awal ini melibatkan unsur saspens dan pembaca tertanya-tanya apa yang berlaku sebenarnya. Penceritaan yang tidak membosankan. Pada pendapat saya, cerpen ini mungkin membawa isu dunia kongsi gelap, persoalan motif pembunuhan dan pegangan agama, serta persoalan adakah tiada udang-undang sehingga menyebabkan begitu mudah pembunuhan dilakukan. Mungkin akhirnya pembunuhan itu dilihat oleh seseorang dan pembunuh menyedarinya, namun  pembunuh tidak sempat untuk mengejar saksi.” — Wan Amerudy Bin Wan Kamaludin

Ada babak aksi yang mendebarkan di permulaan cerita dan menimbulkan persoalan kepada saya. Saya tertanya-tanya, apa yang akan terjadi kepada mangsa dan kenapa dia dibunuh atau dipukul. Isu utama adalah berkenaan kepatuhan dan ketaatan seorang pengikut kepada ketuanya. Watak Khan dalam cerita merasa seronok dan tidak sabar untuk bertemu ketua [Tuan] setelah selesai misinya. Pada pendapat saya, Khan akan mendapat pujian dan kepercayaan ketuanya atas pencapaiannya menyelesaikan tugasan. Selain tugasan pertama ini, berkemungkinan ada tugasan lain untuk Khan disebabkan dia kini orang kanan atau orang kepercayaan ketuanya.” — Wan Nurhidayat bin Wan Muhamad


Cerpen ini dimuatkan dalam kumpulan fiksyen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]



Setiap reaksi yang diberi amat bernilai dan amat saya hargai dalam usaha berterusan menjadi penulis yang mampu menghasilkan karya bermutu. Saya [Uthaya Sankar SB] mendoakan supaya para pembaca beta terbabit sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki.