Isu berkaitan tindakan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mensyaratkan penggunaan “Tuhan” (huruf besar) hanya bagi orang Islam dan merujuk hanya kepada Allah, manakala Bukan Islam hanya layak menggunakan “tuhan” (huruf kecil) semakin mendapat reaksi orang ramai. [rujuk di sini]
Malangnya,
DBP hanya membisu selepas mengeluarkan kenyataan “DBP jawab persoalan
istilah Tuhan” (Malaysiakini,
20 April 2021). Seperti saya tegaskan dalam balasan bertajuk “Penulis tolak
penjelasan DBP isu ejaan tuhan” (Malaysiakini, 21 April 2021), jawapan dan alasan yang cuba diberi DBP
tidak dapat diterima akal rasional.
Lalu,
beberapa individu lain turut tampil berkongsi pandangan yang rata-rata tidak
bersetuju dengan tindakan licik DBP yang dianggap sengaja cuba memperlekeh dan
menghina hak penganut Bukan Islam menggunakan kata “Tuhan” mengikut amalan agama
masing-masing semasa menulis dalam Bahasa Malaysia. [rujuk
di sini]
Kumpulan
Sasterawan Kavyan (Kavyan) mengambil inisiatif mengumpul pandangan masyarakat
pelbagai kaum dan agama secara dalam talian
(online). Sehingga pukul 1:00 tengah
hari, 28 April 2021, sejumlah 975 orang mengemukakan pandangan dan komen. [baca reaksi orang ramai]
Hampir 99
peratus responden “membantah dan tidak bersetuju dengan pendirian DBP” dalam
isu penggunaan “Tuhan” bagi orang Islam dan “tuhan” untuk Bukan Islam. Mereka
juga mahu “DBP keluarkan kenyataan memohon maaf dan melakukan pembetulan dalam Kamus Dewan, Kamus Dewan Perdana, antologi Meredah
Kabus, dan semua terbitan akan datang”.
Orang ramai sudah mula mempersoalkan makna yang terkandung dalam baris “rahmat bahagia Tuhan kurniakan” dalam lagu Negaraku serta prinsip “Kepercayaan kepada Tuhan” dalam Rukun Negara. Jika kata “Tuhan” itu hanya merujuk kepada Allah seperti ditegaskan DBP, perlukah dua versi Negaraku dan Rukun Negara disediakan bagi orang Islam dan Bukan Islam? [rujuk di sini]
Kita mendapati
DBP bersandar kepada Kamus Dewan (2005)
dan Kamus Dewan Perdana (2020) terbitannya
sendiri untuk menegakkan benang yang basah. Sebenarnya, catatan dalam kedua-dua
kamus berkenaan juga perlu dibetulkan kerana tidak tepat dalam mendefinisi “Tuhan”.
Malah, ada percanggahan yang jelas apabila kedua-dua kamus itu dirujuk. Misalnya, “Tuhan” (huruf besar) didefinisi sebagai “Allah yang mencipta alam semesta”. Definisi berciri Islamik itu selaras kenyataan Ketua Pengarah DBP bahawa “Tuhan” adalah kata nama khas yang merujuk kepada Allah Yang Maha Esa.
Rencana penuh boleh dibaca dalam kumpulan esei Kisah Sasterawan Kavyan (2022).
________________________