14 Feb 2010

Selamat Datang ke Dunia Faksyen

Cerpen “Persaudaraan Banyan” saya olah semula daripada beberapa catatan masa lalu dengan memasukkan unsur mimetik, ekspresif, imaginasi, fiksyen dan faction.
.
Demikian saya nyatakan pada bahagian prakata Siru Kambam (1996). Pada waktu itu, “faction” masih sesuatu yang amat asing di Malaysia.
.
Tidak hairanlah, apabila saya menyebut pada prelim novel Panchayat (2002) bahawa “This novel is simply a work of faction,” seorang pengkaji sastera - pada Disember 2003 - lebih berminat mempersoalkan mengapa saya menggunakan Bahasa Inggeris berbanding meneliti unsur faksyen dalam novel berkenaan!
.
Saya tidak pernah membaca istilah “faction” diterjemah ke Bahasa Malaysia. Maka, saya memutuskan untuk menggunakan ejaan “faksyen” iaitu gabungan “fakta” (facts) dan “fiksyen” (fiction).
.
Kalau tidak silap, kali pertama saya menggunakan ejaan “faksyen” adalah dalam cerpen “Rudra Avatara” (Dewan Sastera, Januari 2005). Berikut bahagian awal cerpen itu:
.
“Di manakah batas antara realiti dan imaginasi, antara rasional dan tidak rasional, antara fiksyen dan faksyen, antara logik dan tidak logik?”
.
Pada bahagian dalam kulit hadapan buku Rudra Avatara (2008) ada dinyatakan, “Uthaya Sankar SB ketara menghasilkan karya berbentuk faksyen iaitu karya yang menggabungkan fakta dan realiti bersama-sama fiksyen dan imaginasi.”
.
Unsur faksyen bukan sesuatu yang baru dalam sastera Barat. Ia merujuk pada karya berbentuk neologisme (neologism) yang mungkin menggabungkan fakta sejarah dan tokoh sebenar bersama-sama pelbagai maklumat tambahan yang direka menggunakan imaginasi.
.
Baca maklumat lanjut mengenai faksyen pada bahagian prakata buku Pulau Pendatang (2015).
.
Antara cerpen berciri faksyen adalah “Kakak, Tolonglah Saya!”, “Sengketa Pulau Cinta”, “Bermulanya Perang Saudara”, “Paul Lathic”, “Datuk Datang ke Kampung Kami”, “Yang Aneh-aneh”, “Sasterawan Pulau Cinta”, “Le Spectre de la Rose”, “Cat”, “Fail Merah: Konspirasi Membunuh Sasterawan Pulau Cinta” dan “Catatan Sipahi Muda”. Baca juga "Kisah Cik Timun Busuk", "Persubahatan Encik Limau", "Kita Sudah Gagal, Raja" dan "Interlok dan Siru Kambam".
.
Selamat datang ke dunia faksyen! Sila KLIK DI SINI untuk senarai cerpen.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul apabila mengemukakan komen. Hanya komen yang menggunakan bahasa yang betul dari segi ejaan, tanda baca dan struktur ayat akan dilayan. Pencemaran bahasa diharamkan!