Friday, 7 September 2012

Nada-nada Islam dalam Sajak-sajak Joseph Selvam

Joseph Selvam merupakan nama yang tidak asing lagi dalam dunia kesusasteraan Bahasa Malaysia. Penyair kelahiran Melaka ini amat prolifik dalam bidang puisi pada sekitar dekad 70-an.
 
Malah beliau merupakan penyair kaum India yang julung sekali menghasilkan puisi dalam Bahasa Malaysia serta berjaya mencipta nama yang teguh dalam dunia puisi. Antara nama pena yang sering digunakan oleh beliau ialah Yusuf S. dan Elili.
 
Pembabitan Joseph Selvam dalam persada puisi tanah air bermula pada tahun 1965. Di samping menghasilkan puisi, sajak, dan cerpen dalam Bahasa Malaysia, beliau juga sering menulis rencana, esei serta mengalihbahasakan puisi dan cerpen dari Bahasa Tamil dan Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia.
 
Antara sajak perseorangan beliau yang telah dibukukan ialah Nadi Perpaduan, Merintis Jalan Ke Bahagia, Dalam Perjuangan, Dalam Sinar Matamu, Suara,Penerimaan, Sajak-Sajak Kecil, Pertemuan, Linangan Rasa di Tanjung Bidara dan Perhimpunan.
 
Sajak-sajak beliau juga termuat dalam antologi bersama penulis lain. Antaranya ialah “Lagu Sepi”,Riak Di Pinggir Rasa”,Mencari dalam Mengerti”, “Dari Musim keMusim” dan “Gema Membelah Gema IV”. Sajak-sajak Joseph Selvam sering memenuhi dada majalah Balai Muhibbah pada dekad 70-an (iaitu selepas istilah “Bahasa Malaysia” diperkenalkan – ed.)
 
Joseph Selvam bukan sahaja arif dalam pelbagai bahasa seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin, Bahasa Tamil dan boleh membaca dan menulis tulisan Jawi dengan baik, malah beliau juga seorang penyair yang berpandangan jauh dan berfikiran terbuka. Sikap serta pemikiran beliau terpancar dalam semua karya kreatif yang dihasilkan oleh beliau.
 
Daripada tema-tema yang bersifat universal, Joseph Selvam mula menjurus kepada tema keagamaan khususnya agama Islam di sekitar lewat tahun 70-an.
 
Membaca & menulis tulisan jawi
 
Pergaulan beliau yang akrab dengan masyarakat Melayu serta kebolehan beliau membaca dan menulis tulisan Jawi membolehkan beliau menjiwai serta menghayati agama Islam serta menghasilkan sajak-sajak yang berunsur keagamaan khususnya agama Islam dengan cukup berkesan.
 
 
Kumpulan sajak perseorangan beliau yang berjudul Penerimaan membuktikan kejayaan beliau mengungkap tema agama Islam. Sajak-sajak yang termuat dalam kumpulan sajak perseorangan ini merakamkan pengalaman peribadi penyair dalam pengembaraan mencari Allah (s.w.t).
 
Segala rakaman perasaan, pengalaman lahiriah dan batin yang dialami oleh penyair dalam pengembaraan mencari-Nya dirakamkan dengan begitu efektif sekali sehingga sukar untuk audien mempercayai bahawa kuntum-kuntum puisi tersebut dihasilkan oleh seorang penyair yang bukan beragama Islam.
 
Di sinilah letaknya kejayaan serta kelebihan Joseph Selvam berbanding penyair kaum India yang lain yang hanya mampu untuk mengangkat tema dan persoalan dalam lingkungan budaya masyarakatnya sahaja.
 
Kesemua sepuluh sajak dalam kumpulan sajak Penerimaan boleh ditafsir dari tiga aspek iaitu rakaman pengalaman peribadi penyair dalam pengembaraan mencari Ilahi, kemuliaan bulan Ramadhan dan Syawal serta kepentingan keimanan dalam diri insan.
 
Di sini, penulis akan mengulas lima sajak Joseph Selvam yang telah benar-benar menyentuh sanubari penulis.
 
Pengalaman Peribadi
 
Kelima-lima sajak tersebut merakamkan pengalaman peribadi Joseph Selvam dalam pengembaraan mencari-Nya iaitu tentang kekuasaan Ilahi yang akhirnya berakhir dengan penerimaan agama Islam setulus-tulusnya tanpa sebarang paksaan.
 
Kesemua ini dilukiskan dengan cukup meyakinkan dalam kumpulan sajak persendirian beliau yang berjudul Penerimaan.
 
Pengembaraan mencari-Nya dimulakan dengan penuh keyakinan dan dengan semangat yang kental. Ketegasan sikap penyair terpancar dalam sajak berjudul “Permulaan dan Kesudahan” yang merupakan sajak pertama dalam antologi ini.
 
PERMULAAN DAN KESUDAHAN
 
Kita mulakan sesuatu
Dengan mengucap
Bismillah
Kita sudahkan sesuatu
Dengan mengucap
Alhamdulillah (hlm 1:Bait 1)
 
Sebagaimana hidup ini perlu diharungi dengan keimanan, keyakinan, dengan semangat yang kental serta sentiasa bersyukur kepada Ilahi, beliau juga memulakan pengembaraan beliau mencari Ilahi dengan keyakinan bahawa impiannya akan tercapai. Ini ketara dalam sajak di atas.
 
Sewaktu beliau dalam proses pengembaraan mencari–Nya, tiba-tiba pada suatu hari beliau terdengar laungan suara Azan. Walaupun pada mulanya penyair berasa gementar mendengar suara Azan tetapi setelah menghayati setiap kata dengan tenang dan teliti untuk seketika sahaja, beliau terasa seolah-olah ada kebenaran dalam kata-kata tersebut kerana seluruh jasad serta jiwa beliau menjadi suci murni dan dada beliau menjadi lapang setelah mendengar dan menghayati suara azan tersebut.
 
Pengalaman peribadi antara penyair dan suara azan itu telah menyedarkan beliau tentang kekuasaan Ilahi. Beliau mula yakin dengan ajaran agama Islam itu sendiri dan telah membuat keputusan untuk menerima sebulat hati ajaran agama Islam. Segala pengalaman peribadi beliau ketika mendengar laungan azan itu dirakamkan dengan jujur sekali dalam sajak berjudul “Azan dan Aku”.
 
AZAN DAN AKU
 
Bergemalah azan di udara
Gementar diriku terasa
Tiba-tiba berhentilah seketika
Melupakan segala kerja (hlm.2 bait 2)
Kudengar panggilan-Nya
Dan merenung sebentar sahaja
Cahaya kebesaran meresap ke dada
Jiwaraga bermandi cahaya
Kurasa pembersihan diri
Kurasa pembersihan jiwa
Kurasa kebesaran-Nya
Aku ketahui jalan sempurna
Aku ketahui jalan sebenarnya
Kusujud ke arah kaabah-Nya ( hlm.2 bait 3)
 
Damailah
Damailah
Debaran dada ( hlm. 2 bait 4)
 
Menunaikan solat
 
Ketenangan yang diperoleh selepas mendengar suara azan itu telah mendorong penyair untuk menunaikan solat.
 
Terbukti selepas menunaikan solat, segala kemusykilan yang bersarang dalam minda dan sanubari penyair selama ini terjawab .
 
Terbukti ada mukjizat di sebalik suara azan tersebut kerana suara azan itu menghindarkan manusia khususnya diri penyair daripada melakukan kemungkaran dan keburukan serta mendorong penyair ke jalan yang benar yang diredhai Allah (s.w.t.).
 
Segala perasaan serta pengalaman beliau itu dirakamkan dengan cukup meyakinkan dalam sajak berjudul “Suara”.
 
SUARA
 
Bergegarlah istana syaitan munkar
Lenyaplah nafsu membawa sesatan
Mendengar lidah mula berucap
Lailaha illallah
Muhammadar Rasulullah (hlm. 3 bait 3)
 
Aku melaung
Ke arah rumahNya
Suaraku:
Suara kepercayaan benar-benar pada-Nya
Allahummakhtim bisaadati ajalina
Memandu ke jalan benar ( hlm 3. bait 4)
 
Kedua-dua bait di atas membuktikan kepada kita bahawa kini penyair yakin pada suara azan dan mempercayai kewujudan-Nya kerana azan memandu beliau ke jalan yang benar.
 
Jelaslah, suara azan boleh menghindarkan manusia daripada melakukan kejahatan. Justeru, penyair semakin yakin dengan suara azan .
 
Setelah menunaikan solat, beliau akhirnya menemui-Nya yang sekian lama dicari. Penemuan dalam pengembaraan mencari Ilahi dirakamkan dengan penuh efektif dalam sajak berjudul “Ku Temui Kau”.
 
KU TEMUI KAU
 
Ku cari Kau
Di tebing sungai
Di taman bunga
Di lereng gunung
Di hutan rimba (hlm.5 bait 2)
 
Kucari Kau
Di senyuman bunga
Di pemandangan indah
Di lautan bait-bait puisi
Di siulan unggas-unggas murni
Pada suatu senja
Ketika aku duduk kesepian
Suatu suara dalam hembusan bayu
Membuka rahsia
Dan aku mula mengenal Kau
Dan dengan tiba-tiba
Kurasa terlalu dekat dengan Kau
Dekat dalam hati nuraniku ( hlm. 5 bait 5)
 
Dengan rasa bahagia
Melimpah setiap ruang jiwa
Kusebut nama Kau sampai ke urat nadi
Dengan denyut ghairah meresap
Kusujud ke arah Mekah
Menyembah Kau (hlm. 5 bait 6)
 
Sajak di atas merakamkan pengalaman peribadi penyair dalam proses mencari Ilahi. Sebelum ini, penyair mencari Ilahi di merata-rata tempat tetapi tidak juga ditemui.
 
Pada suatu petang, ketika mendengar suara azan berkumandang di udara, dan selepas meneliti setiap kata timbul semacam kesedaran dan keyakinan dalam diri penyair untuk menunaikan solat .Terbukti penyair dapat merasai kebesaran serta kekuasaan Ilahi hanya selepas menunaikan solat.
 
Segala rakaman rasa gembira penyair setelah menemui–Nya yang sekian lama dicari digambarkan dengan cukup berkesan dalam sajak di atas.
 
Sebelum & selepas menemui Ilahi
 
Akhirnya selepas menemui-Nya, penyair membandingkan keadaan dirinya sebelum dan selepas menemui Ilahi.
 
Sebelum penyair menemui-Nya hidup beliau bagaikan bangkai bernyawa tanpa hala tuju dan beliau hidup dalam keadaan daif dan sesat. Timbul rasa kesal dalam diri penyair kerana mengambil masa yang begitu lama untuk mengetahui hakikat tentang kewujudan Ilahi.
 
Penyair juga berasa kesal kerana tidak mengambil inisiatif untuk sedar akan hakikat ini sejak mula lagi. Ini merupakan teladan kepada insan lain agar tidak bersikap sedemikian. Segala rasa kesal digambarkan secara jujur dalam sajak berjudul “TuhanKu”.
 
TUHANKU
 
Sebelum bibirku mengucap nama-Mu
Aku adalah bisu!
Sebelum telingaku mendengar bisik- Mu
Aku adalah pekak!
Sebelum kakiku mencari rumah-Mu
Aku adalah kudung! (hlm.12 bait 1)
 
Sebelum mataku melihat kebesaran- Mu
Aku adalah buta!
Sebelum aku menyintai-Mu
Aku adalah bangkai bernyawa!
Oh Tuhanku
Betapa aku tidak mengenali-Mu
Begitu lama dalam hidupku!
Betapa aku tidak menerima-Mu
Begitu lama di jantung hatiku!
Betapa aku tidak memuja-Mu
Begitu lama di setiap ruang jiwaku!
Betapa aku tidak menyintai-Mu
Dengan mata batinku!
Betapa aku tidak menyembah- Mu
Tuhan yang satu
Pada seluruh insan
Sujud di kaki ke arah Mekah
 
Demikianlah lima sajak oleh Joseph Selvam yang menggambarkan pengalaman peribadi beliau dalam pengembaraan mencari Ilahi.
 
Setiap peristiwa yang dialami oleh penyair digambarkan dengan begitu meyakinkan sekali dalam kumpulan sajak persendirian beliau yang berjudul Penerimaan.
 
Malah judul sajak itu sendiri membuktikan bahawa penyair telah menerima ajaran agama Islam dengan sebulat hati. Itulah mesej yang ingin disampaikan oleh penyair Joseph Selvam secara tersirat kepada para audien.
 
(Ulasan ini ditulis oleh Raja Rajeswari Seetha Raman dan disiarkan di majalah Al Islam, September 2002 serta dimuatkan di surat berita Kavya, September 2002 dengan izin penulis. Didokumentasikan di blog ini dari kandungan asal di Geocities bagi tujuan arkib dan rujukan umum.)