4 May 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Lima (B)


Sebuah lagi cerpen baharu ditulis pada 29–30 April 2020. Saya mengirim petikan sepanjang 150 perkataan, iaitu bahagian awal cerpen itu (belum tersiar), kepada sekumpulan pembaca beta yang menawarkan diri secara sukarela.

Selepas mengumpul reaksi mereka, saya kirim pula sambungan petikan sepanjang 150 perkataan dan meminta pembaca beta yang sama memberi reaksi sesudah membaca 300 perkataan daripada petikan awal cerpen berkenaan.

Reaksi ikhlas diterima daripada 18 orang pembaca beta, maka saya paparkan dalam tiga bahagian. Setiap individu memberi reaksi sebanyak dua kali.


Bahagian Lima (B)

“Ya, saya berminat untuk membaca sambungan cerpen ini kerana permulaan cerpen ini sangat menarik. Pandangan saya terhadap kedua-dua watak ini adalah bahawa penipuan mereka akan membawa kepada kekeliruan dan konflik semata-mata. Pada pendapat saya, akan berlaku konflik antara watak ‘Dia’ dan kekasihnya kerana terpaksa menipu untuk menjadi kekasih Faiz.” Diviya Devaraj

“Saya masih berminat membaca sambungan cerita ini Saya ingin tahu berapa lama penipuan mereka akan terus kekal dan adakah watak ‘Dia’ akan mempunyai perasaan cinta terhadap Faiz. Pandangan saya terhadap kedua-dua watak ini masih sama kerana penipuan mereka akan membawa kepada kekeliruan dan konflik semata-mata. Pada pendapat saya, watak ‘Dia’ akan mula mempunyai perasaan terhadap Faiz kerana dia mula berasa selesa dengan layanan mesra ibu bapa Faiz.” Diviya Devaraj


“Saya ingin tahu siapakah ‘Dia’ yang begitu misteri. Saya mendapat gambaran seolah-olah ‘Dia’ dan Faiz mempunyai satu hubungan yang rapat, namun tidak pasti sama ada hubungan persaudaraan atau persahabatan. Mungkin akan berlaku banyak persoalan yang perlu dijawab oleh Faiz dan ‘Dia’ tentang kekasih baharu yang dimaksudkan. Siapakah pula kekasih lama?” Jeeva Kasthuri Anamalay

“Ya, sudah tentu saya masih berminat membaca sambungan cerpen ini. Ceritanya sudah beralih arah. Suatu jalan cerita yang penuh konflik. Nampaknya, ‘Dia’ merupakan seorang wanita yang mungkin bersifat materialistik. Sebagai anak yang soleh, Faiz pula tersangkut dalam usaha memenuhi kehendak ibu bapa. Apa yang akan berlaku seterusnya? ‘Dia’ mungkin berubah hati dan mahu bersama Faiz setelah meluangkan masa di rumah ibu dan bapa Faiz.” Jeeva Kasthuri Anamalay


“Saya berminat untuk tahu kenapa watak ‘Dia’ bercinta dengan dua orang sekali gus. Saya juga ingin tahu mengapa Faiz masih ingin bersama ‘Dia’ setelah ketahui ‘Dia’ mempunyai kekasih lain. Pada pandangan saya, watak ‘Dia’ dan Faiz adalah lelaki. Hubungan mereka adalah ‘luar biasa’ (luar tabii). Mungkin ‘Dia’ akan terangkan kepada Faiz bahawa dia tidak dapat bertemu dengan ibu bapa Faiz. ‘Dia’ tidak boleh hidup bersama seorang lelaki kerana ‘Dia’ ingin meneruskan hidup baharu bersama kekasih perempuannya.” M. Mahendran

“Ya, saya masih berminat untuk membaca sambungan cerita kerana ingin tahu kenapa ibu bapa Faiz membenarkan ‘Dia’ bermalam di rumah mereka. Lebih-lebih lagi, Faiz dan ‘Dia’ tidur sekatil. Pandangan saya mengenai kedua-dua watak sudah berubah. Rupa-rupanya, watak ‘Dia’ adalah perempuan, bukan lelaki seperti yang saya sangka sebelum ini. Lebih-lebih lagi, mereka cuma berlakon. Mungkin mereka adalah ‘kekasih’ dalam erti kata lain. Pandangan saya tentang jalan cerita juga berubah setelah mengetahui ‘Dia’ adalah perempuan dan mereka cuma berlakon. Walaupun mereka berkongsi katil, saya rasa, hati ‘Dia’ tetap setia pada kekasihnya.” M. Mahendran


“Cerita cinta sebegini agak klise sebab sudah ramai penulis yang menulis berkisar tentang cinta antara berlainan kaum dan agama, tapi kalau penulis boleh membawa kelainan dalam cara kisah cinta ini, saya berminat untuk membaca sambungannya. Watak ‘Dia’ dan Faiz adalah antara watak-watak sebenar dalam dunia realiti. Mereka adalah watak yang kenal hakikat cinta tapi buta warna dan terang mata hati. Lain orang lain dugaan dan onak duri yang terpaksa diharungi. Pasti ada suatu tarikan antara kedua-duanya yang menjadikan mereka rapat, mesra dan mungkin saling menyayangi. Hanya mereka sahaja yang tahu. Mungkin ‘Dia’ akan ‘mengalah’ dan meninggalkan kekasihnya, lalu menyerah diri kepada Faiz atau mungkin ‘Dia’ menolak terus Faiz dan membiarkan Faiz pergi terus daripada hidupnya dengan lafaz ‘Cinta tidak semestinya perlu bersatu’.” Rushida Binti Abdul Wahid

“Wow! Permulaan yang agak klise tapi apabila masuk ke bahagian kedua, bermula tanda tanya demi tanda tanya. Siapakah sebenarnya Faiz dan ‘Dia’? Bagaimanakah mereka boleh tidur sekatil di rumah keluarga Faiz? Terlalu ‘bebas’ sangatkah Faiz dan keluarganya serta ‘Dia’ tanpa batas manusia beragama dan bertatasusila? Kisah cinta mereka ini nampaknya bukan seperti cinta biasa. Adakah cinta mereka dalam kategori cinta luar tabii atau cinta yang dilarang? Menarik untuk mengetahui apa sebenarnya penghujung cerita.” Rushida Binti Abdul Wahid


“Saya berminat untuk membaca keseluruhan cerpen ini kerana ia merupakan satu genre yang berbeza, iaitu menyisipkan unsur percintaan yang menjadi kegemaran ramai. Watak ‘Dia’ bersifat menghormati orang tua dan dia lebih suka berbincang sebelum mengambil tindakan. Watak Faiz pula bersifat berani dan tidak kisah sesiapa jua walaupun ibu bapa; hanya untuk kepentingan diri sahaja. Pada pendapat saya, Faiz akan cuba mengambil langkah drastik seperti mengeluarkan kata-kata kesat terhadap watak ‘Dia’ dan ‘Dia’ akan cuba memujuknya agar tidak mengambil tindakan terburu-buru sehingga mendapat persetujuan orang tuanya.” — Saratha Ramdass

“Saya sangat berminat dengan sambungan cerpen ini kerana sudah memahaminya dan senyuman terukir di wajah saya kerana tidak menyangka sambungan yang amat kreatif sebegini. Pandangan saya terhadap watak juga semestinya sudah berubah kerana Faiz seorang teruna yang sayangkan ibu bapa dan tidak mahu melihat mereka kecewa. Manakala watak ‘Dia’ mungkin merupakan kawan baik sejak zaman persekolahan dan tidak mahu Faiz jatuh cinta pada wanita yang tidak sepadan dengan keluarganya. ‘Dia’ lebih mementingkan persahabatan yang tulen dengan Faiz serta wang menjadi salah satu kelemahannya. Kemungkinan besar ‘Dia’ akan jatuh hati pada Faiz tetapi Faiz terpaksa menolaknya kerana dia lebih mementingkan kerjaya dan tidak pernah menganggap ‘Dia’ sebegitu (kekasih). Tetapi atas desakan ibu bapa, Faiz terpaksa kecundang dan akur dengan keputusan ibu bapanya. Sebelum ini, saya hanya membayangkan watak ‘Dia’ sebagai lelaki dan tidak ada kaitan dengan perempuan. Si ‘Dia’ adalah kawan baik Faiz yang sedia atau sentiasa menolongnya dari segi sokongan moral, nasihat dan cadangan pada bila-bila masa. Kini, saya sudah mendapat gambaran jelas jalan cerpen ini dan amat mengharapkan kesudahan kritis dan kreatif!” — Saratha Ramdass


Berminat kerana saya penggemar kisah cinta. Hanya dengan membaca petikan awalan, saya sudah membayangkan peristiwa seterusnya. ‘Dia’ sudah mempunyai kekasih tetapi demi sahabat baiknya, dia sudi berlakon menjadi kekasih. Faiz anak yang taat kepada keluarga tetapi dia tidak berfikir secara rasional, lalu merumitkan keadaan. Pada pandangan saya, mereka akan berlakon sebagai pasangan kekasih. ‘Dia’ akan ada krisis dengan kekasihnya. Faiz dan ‘Dia’ pula jatuh cinta?” Thanusya Shanmuganathan

“Saya mahu membaca keseluruhan cerpen kerana saya tidak menduga mereka akan tidur bersama. Saya mahu tahu apa yang akan berlaku seterusnya. Apabila mendapat tahu mereka tidur bersama sebelum berkahwin, pandangan saya tentang perwatakan mereka sudah berubah. Saya tertanya-tanya sama ada mereka hanya tidur bersama atau sudah ‘terlanjur’. Saya dapat membayangkan peperangan besar dan ‘Dia’ akan ditinggalkan oleh kekasih serta disisih oleh keluarga. Dan Faiz akan menjadi pengganti.” — Thanusya Shanmuganathan 

Bersambung di — Bahagian Lima (C)


Setiap reaksi yang diberi amat bernilai dan amat saya hargai dalam usaha berterusan menjadi penulis yang mampu menghasilkan karya bermutu. Saya [Uthaya Sankar SB] mendoakan supaya para pembaca beta terbabit sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki.