3 Jun 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Lapan


Sebuah faksyen berjudul “Demi Sebuah Legasi” bermain dalam minda sejak 29 Mei 2020, lalu berjaya ditulis pada 1 Jun 2020 dan disunting pada 2 Jun 2020. Cerpen ini akan dimuatkan dalam kumpulan cerpen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]

Pada 3 Jun 2020, bahagian awal cerpen (intro) — sepanjang sekitar 200 perkataan — dikirim kepada rakan-rakan yang sudi menjadi pembaca beta.


Mereka diminta menjawab dua soalan utama:

1. Apa yang anda fikir tentang watak Krishna, Mogan @ Morgan, James Arivalahan, dan “Aku”?
2. Apa yang anda jangka akan berlaku seterusnya?

Berikut reaksi jujur dan ikhlas yang diterima daripada rakan-rakan budiman yang sudi menjadi pembaca beta. Reaksi disusun mengikut urutan diterima. Seperti biasa, setiap jawapan adalah “betul”. Ilustrasi sekadar hiasan.


1. Pada penelitian saya, watak Krishna merupakan tokoh yang ada legasi tersendiri. Mogan pandai bermuka-muka dan bijak berkata-kata. James Arivalahan seorang yang berani dan mempunyai karisma seorang pemimpin. Watak “Aku” pula mempunyai pemikiran yang tajam. Apa yang akan berlaku seterusnya? Saya jangka Arivalahan akan membuat suatu pengumuman mengejut. Thanusya Shanmuganathan


2. Krishna seorang pemimpin yang disanjung tinggi dalam kalangan ahli Pertubuhan Politik India (PPI). Mogan @ Morgan cuba mengambil peluang menerajui parti menggunakan taktik kotor. James Arivalahan pula digambarkan sebagai pengganti yang dipilih oleh Krishna untuk menerajui PPI, tetapi diketepikan oleh Morgan. Watak “Aku” seorang ahli yang sudah lama berada dalam parti dan tahu betapa dalam perselisihan antara James dan Morgan. Kisah seterusnya? Ini bergantung kepada tindak tanduk James dan pengikut setianya; sama ada dia ingin mengeruhkan keadaan. — Muhammad Rasyad Mohd Razin


3. Pada pendapat saya, Krishna merupakan seorang yang arif dan berpengetahuan mengenai politik. Morgan seorang pemimpin yang mementingkan diri sendiri dan gila kuasa. James Arivalahan pula seorang yang berani dan mempunyai rasa tidak puas hati terhadap Morgan. Watak “Aku” mungkin seorang pengikut setia Arivalahan. Pada jangkaan saya, akan berlaku konflik antara Morgan dan Arivalahan. Diviya Devaraj


4. Nampaknya Krishna seorang ahli politik yang dianiaya Morgan, iaitu seorang ahli politik yang gila atau tamak kuasa. Arivalahan memainkan watak seorang wira yang akan mengubah senario politik. Watak “Aku” merupakan penyokong atau pengundi Arivalahan. Kehadiran Arivalahan pada akhir petikan ini tidak dijangka Morgan dan pasti akan berlaku kekecohan. Isma Hazwani binti Ismail


5. Bagi saya, Krishna mungkin pelopor parti politik berkenaan. Morgan pula memegang jawatan penting dalam parti sejak dulu. James Arivalahan mungkin orang yang sepatutnya meneruskan legasi Krishna. Watak “Aku” mungkin seorang ahli dalam parti dan juga penyokong Arivalahan yang bakal mengganti tempat Krishna. Kisah seterusnya? Arivalahan akan mempertahankan Krishna sebagai pelopor parti dan akan mempersoalkan kesahihan fakta Morgan. — Shivakumaar Arumugam


6. Saya fikir, Krishna seorang pemimpin, ahli politik senior, berwibawa, berwawasan, serta  disegani kawan dan lawan. Mogan seorang yang rakus, pandai mengambil kesempatan,  pentingkan diri sendiri dan penipu. James pula seorang pemimpin berkaliber dan setanding kehebatan Krisha, tetapi mungkin mempunyai lebih “aura baik” dalam memimpin. Watak “Aku” seorang pengikut setia gerakan politik tersebut. Saya rasa, “Aku” menaruh harapan tinggi dan percaya gerakan politik tersebut adalah yang terbaik untuk memimpin negara. “Aku” mungkin salah seorang individu penting dalam gerakan politik itu dan ikhlas berkhidmat demi membangunkan masyarakat dan negara. Pada jangkaan saya, akan berlaku percakaran dan pertikaian politik yang berterusan agak lama sehingga rakyat bangun meminta keadilan dilaksanakan. Perlu diperingatkan bahawa kuasa memilih pemimpin adalah kuasa rakyat. Biar rakyat yang memilih siapa harus diangkat menjadi pemimpin tanpa perlu susah payah disogokkan dengan apa jua imbuhan. Apabila rakyat sudah membuat pilihan, maka jalankanlah tugas mengikut wadah yang telah terpilih. Jika dikhianati, kuasa rakyat akan bangun menghukum! Rushida Abdul Wahid


7. Terlalu banyak watak diperkenalkan dalam satu muka surat. Perkataan “macai” yang digunakan juga agak kontroversi. Watak Krishna mungkin watak putih yang tenggelam dalam kerakusan politik. Mogan politikus berdasarkan populariti atau bilangan pengikut atau sentimen isu semasa. Morgan perlu berwawasan untuk mengalahkan James. Watak James karismatik kerana digambarkan “melangkah megah”. Kemungkinan dia partisan Krishna. Bagi watak “Aku” pula, tiada karakter terserlah. Sebaliknya, tersembunyi di sebalik naratif. Saya menjangka Arivalahan akan melakukan 360 darjah kejutan tetapi Morgan ada bidak terakhir. — Nursilah Ahmad


8. Kemungkinan besar, Krishna seorang ahli yang telah lama terlibat dalam parti dan berjaya memegang posisi (jawatan) agak tinggi. Morgan tampil sebagai seorang yang bercita-cita tinggi untuk mencapai posisi pemimpin dalam parti itu dengan apa jua cara. James pula seorang ahli parti yang mungkin menghargai nilai-nilai kepimpinan Krishna, serta seorang individu yang bersikap kental  dan mempunyai pemikiran yang agak bijak dalam menghadapi permainan politik. Watak “Aku” seperti ahli fanclub yang mengagumi James dan mempunyai obsesi untuk memerhati perkembangan parti. Apa yang akan berlaku seterusnya? Mungkin satu melodrama politik antara dua individu tersebut (Mogan dan James) di hadapan wakil media. Reaksi saya berdasarkan visual dalam fikiran yang dipengaruhi pengalaman menonton filem Tamil. — Yogadevi


9. Saya dapati Krishna tokoh politik yang disegani. Beliau disingkirkan dengan muslihat. Morgan seorang yang gila kuasa dan akan buat apa  sahaja demi mendapatkan  kuasa. Saya tidak ada idea siapa James Arivalahan. Watak “Aku” mungkin bekerja sebagai pemberita yang sentiasa mengkritik ahli politik. Apa yang akan berlaku seterusnya? Memang tidak ada idea langsung. Cuma, cara James Arivalahan melangkah masuk ke dalam dewan mengingatkan saya kepada babak dari filem Annamalai (1992). M. Mahendran


10. Saya berkali-kali membaca petikan awal cerpen ini yang penuh dengan tanda tanya. Krishna seorang yang sangat lama dalam politik dan tahu segala-galanya. Mogan pula budak baharu yang berlagak kononnya tahu semua. Saya rasa, Arivalahan adalah mastermind dalam cerita ini. Watak “Aku” boleh jadi seorang penyampai maklumat untuk kedua-dua pihak dalam cerpen ini. Pada jangkaan saya, segala pertanyaan wartawan akan terjawab kerana Arivalahan akan mengambil alih “pentas”. Anuradha Chelliah


11. Krishna merupakan bekas ahli politik dengan sejarah yang bagus. Mogan @ Morgan pula ahli politik yang ingin menyambung legasi Krishna tetapi tiada pengalaman. Arivalahan merupakan ahli politik yang berpengalaman tetapi tidak diundang ke sidang media. Watak “Aku” adalah watak utama yang melangkah masuk ke dunia politik dengan bantuan Morgan. Apa yang bakal berlaku? Saya rasa, Morgan akan memperkenalkan “Aku” sebagai pengganti Krishna pada sidang media yang diadakan. — Shasikala Tamil Kalanathan


12. Krishna mungkin mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam bidang politik. Mogan merupakan orang yang suka mengambil peluang dalam situasi yang memberikan keuntungan kepada dia. Saya rasa, James Arivalahan yang sepatutnya mengambil alih tempat Krishna dalam Pertubuhan Politik India (PPI). Watak “Aku” pula mungkin setiausaha PPI dan tahu karakter sebenar setiap ahli/pemimpin PPI. Apa yang berlaku seterusnya? Saya jangka semua wartawan mula menyoal posisi James dalam PPI. Lalu, James akan beritahu bahawa dia akan ikut arahan pengerusi baharu untuk mencipta sejarah. Jawapan James akan membuatkan Mogan mencurigai perlakuan James. — Varatharasan Subramaniam


13. Krishna seorang yang berkaliber dan disegani masyarakat. Dia juga orang yang dipercayai. Sementara itu, Mogan nampaknya menangguk di air yang keruh dan mahu perhatian. James disegani masyarakat dan masih mempunyai pengaruh yang kuat dalam parti. Watak “Aku” pula seorang pemerhati yang tidak bersetuju dengan Morgan. Saya rasa, Arivalahan akan hanya berdiri dan menonton/mendengar ucapan Morgan. Kehadira Arivalahan pasti mendapat perhatian wartawan untuk mengajukan soalan. — Noraziana binti Aziz


Saya rakamkan ribuan terima kasih kepada para pembaca beta yang sudi meluangkan masa membaca dan memberi reaksi ikhlas. Pasti sahaja komen rakan-rakan ini membantu saya menjadi penulis yang lebih baik.


Cerpen ini dimuatkan dalam kumpulan fiksyen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]