27 May 2020

Reaksi Pembaca Beta — Cerpen Tujuh


Saya menulis sebuah cerpen berjudul “Tukang Kebun” pada 25 Mei 2020 dan membuat penyuntingan pada 26 Mei 2020. Saya sengaja cuba memastikan “gaya” cerpen ini berbeza dengan pendekatan yang digunakan dalam enam cerpen sebelum ini (rujuk pautan di hujung sekali).

Pada 27 Mei 2020, petikan bahagian awal cerpen dikirim kepada beberapa rakan yang sudi menjadi pembaca beta. Mereka bersetuju memberi komen dan reaksi secara ikhlas.


Bahagian Satu (162 perkataan) dikirim bersama-sama satu soalan:

Apakah pandangan dan andaian anda tentang watak “Saya”?

Kemudian, Bahagian Dua (163 perkataan) dikirim dengan satu soalan tambahan:

Bahagian mana dalam petikan cerpen ini [Bahagian 1 + Bahagian 2] yang membosankan bagi anda? Berikan alasan.

Berikut reaksi ikhlas yang diterima daripada para pembaca beta yang sudi membaca petikan awal cerpen yang dikirim. Reaksi disusun mengikut urutan diterima. Seperti biasa, setiap jawapan adalah “betul”.


Bahagian Satu (162 perkataan)

1. Watak “Saya” seorang yang tidak pemalu dan rajin memberi pendapat serta menghulurkan bantuan. Hidayat Muhamad

2. “Saya” pandai berkebun dan sangat rajin orangnya. Dia ada kaliber untuk menjadi pekebun yang berjaya kelak. Thanusya Shanmuganathan


3. “Saya” seorang yang wow bagi saya. Minat dalam bidang pertanian, berpengalaman dan dedikasi dalam menjalankan tugas yang diberikan walaupun menerima upah yang sangat tidak berbaloi. Apabila membuat sesuatu dengan jujur, secara tidak langsung, semua kerja menjadi mudah dan mampu menambah kepercayaan orang lain untuk terus diberikan amanah. “Saya” adalah watak yang cukup positif dan mampu memberi motivasi kepada pembaca. Rushida Binti Abdul Wahid

4. “Saya” seorang yang rajin dan bijak menggunakan kebolehannya untuk bekerja bagi mendapatkan pendapatan. Peluang yang diberi pandai digunakan sepenuhnya tanpa sia-sia. — Parimala Devi a/p Meenakshi Sundram


5. Watak “Saya” merupakan seorang individu yang gigih, jujur dan ikhlas. Hal ini terbukti kerana beliau tidak memilih pekerjaan walaupun hanya diminta untuk menjaga tanaman wanita itu. “Saya” juga ikhlas bekerja kerana dia sendiri yang rela hati menanam benih cili, tomato, bunga telang, halia, bawang, serai dan terung. Tidak semua orang punyai sikap ikhlas semasa bekerja, iaitu bekerja tanpa perlu diminta dan diarah. “Saya” juga seakan tidak kisah dengan upah yang diterima walaupun hanya RM10. Bersyukur dengan apa yang diterima, itulah sikap yang terbaik. Pada pembacaan saya, watak “Saya” merupakan seorang individu yang benar-benar memerlukan pekerjaan atas desakan hidup. Oleh kerana itu, dia tidak peduli apa jua pekerjaan yang ditawarkan. Atas kegigihan, keikhlasan dan kejujurannya, “Saya” akan ditawarkan pekerjaan yang lebih baik oleh wanita itu dan suaminya. “Saya” akan bekerja lebih gigih dan akan berjaya suatu hari nanti. Isma Hazwani binti Ismail

6. Pada pandangan saya, watak “Saya” merupakan seseorang yang suka berkebun. Selain itu, “Saya” juga berpengalaman dalam bidang pertanian. Khairani Abd Samad


7. Pada andaian saya, watak “Saya” adalah seorang gadis dan graduan dalam bidang sains pertanian yang sedang menganggur. Beliau seorang insan yang mencintai alam semula jadi. M. Mahendran

8. Saya merasakan watak “Saya” merupakan seorang warga emas yang kurang berkemampuan dan mencari pekerjaan. Lantas “Saya” ditawarkan kerja sebagai tukang kebun. Jaymani Sevanathan

9. Watak “Saya” digambarkan sebagai seorang pemuda yang baik, serba boleh dan ringan tangan. “Saya” juga mudah mesra dengan sesiapa yang baru dikenali. Karektor tersebut berjaya menambat hati pasangan suami-isteri berkenaan. Mahamad Fauzi bin Ab. Razak


10. “Saya” seorang yang tiada pekerjaan tetapi rajin. “Saya” sanggup membuat apa-apa kerja yang halal untuk mendapatkan nafkah. “Saya” mungkin seorang yang suka menanam sayur-sayuran dan menanti hasil yang bagus. Anuradha Chelliah

11. Watak “Saya” merupakan seorang yang rajin dan mempunyai minat dalam bidang pertanian. “Saya” juga mempunyai pengetahuan tentang penanaman sayur dengan cara yang betul. — Varatharasan Subramaniam

12. Pada pandangan saya, watak “Saya” merupakan seorang yang rajin dan gemar berkebun. “Saya” juga mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang luas mengenai berkebun. Diviya Devaraj


Bahagian Dua (163 perkataan)

1. “Saya” merupakan seorang yang boleh berinteraksi dengan tumbuhan. Mungkin “Saya” mempunyai rancangan tertentu dengan tindakan menanam tumbuhan di rumah tersebut. Perenggan “Pada setiap hujung minggu, saya meluangkan masa …” membosankan kerana sama seperti babak minum teh pada petikan Bahagian Satu. Hidayat Muhamad

2. Nampaknya, watak “Saya” adalah lelaki. Mungkin juga bukan lepasan institusi pengajian tinggi (IPT). Tidak ada bahagian yang membosankan. Cuma, pembaca masih tidak tahu siapa “Saya” sebenarnya. M. Mahendran

3. Pada pendapat saya, kedua-dua bahagian ini tidak membosankan saya kerana ia menarik perhatian saya untuk mengetahui misteri di sebalik watak "Saya". Diviya Devaraj


4. Nampaknya “Saya” seorang warganegara asing yang bekerja untuk mendapatkan duit bagi menyara hidup. “Saya” tentu kecewa apabila mendengar kata-kata jiran yang sebenarnya tidak tahu latar belakang diri “Saya”. Permulaan cerita agak membosankan kerana penyampaian yang bersahaja. Saya tidak begitu tertarik dengan nama sayur-sayuran yang disebut. Lagipun, watak suami-isteri yang hanya minum teh sambil duduk di beranda ada di Bahagian Satu dan Bahagian Dua. Anuradha Chelliah

5. Pada pembacaan saya, sejujurnya tiada petikan yang membosankan kerana Bahagian Satu ditulis dengan permulaan yang mampu memancing minat pembaca untuk mengetahui tentang perkembangan watak “Saya” manakala Bahagian Dua pula berjaya menarik minat pembaca untuk terus mengetahui perkembangan plot, terutamanya watak jiran itu. — Isma Hazwani binti Ismail


6. Setakat ini, saya tidak merasakan ada bahagian yang membosankan kerana saya masih belum mengetahui plot secara keseluruhan. Jaymani Sevanathan

7. Nampaknya, ada sesuatu tentang “Saya”. Kenapa dan mengapa “Saya” menjadi begitu positif? Menarik untuk diketahui apa cerita di sebalik seorang “Saya” itu. — Rushida Binti Abdul Wahid

8. Watak “Saya” yang digambarkan mulus mula dicurigai pembaca. Berkemungkinan “Saya” seorang oportunis yang akan memerangkap mangsa. Atau jiran tersebut bermasalah dengan “Saya”. Namun, karektor sebenar “Saya” dijangka akan terjawab pada penghujung cerpen. Bahagian Satu membosankan kerana penceritaan tiada narrative hook. Hanya nama Uthaya (penulis) yang mengajak pembaca menyoroti jalan cerita. Narrative hook dan konflik berada pada Bahagian Dua. Mahamad Fauzi bin Ab. Razak


9. Bahagian yang membosankan saya adalah Bahagian Dua kerana bahagian ini sekadar menerangkan sesuatu yang sudah dinyatakan di Bahagian Satu. Khairani Abd Samad

10. Watak “Saya” seorang yang berminat dalam bidang perkebunan. Ini menyebabkan “Saya” berkebun kerana minat atau hobi secara jujur. Bahagian Satu membosankan kerana isu di dalamnya tidak mengungkitkan perasaan ingin tahu. Manakala Bahagian Dua lebih membawa persoalan pada diri: Siapakah watak “Saya” sebenarnya? — Parimala Devi a/p Meenakshi Sundram

11. Tidak ada bahagian yang membosankan setakat ini. Perjalanan cerita yang menarik dan tidak membosankan. — Varatharasan Subramaniam

12. Tiada bahagian yang membosankan. Saya terfikir, mengapa ada orang (watak jiran) yang sangsi dengan watak “Saya”? Thanusya Shanmuganathan

Cerpen ini akan dimuatkan dalam kumpulan fiksyen baharu yang sedang saya usahakan. [Maklumat di sini]